måndag 23 april 2012

Vårkänslor

Mina fina pärlhyacinter som jag hade i de gråprickiga krukorna är redan utblommade och höll på att växa ur krukan! hmm.. fundera på att köpa nån ny växt att ha där, men har inte bestämt mig ännu om jag ska ta grönväxter eller om jag ska köra på något somrigt och blommande...

Igår när jag var in till mataffären så köpte jag citroner och lime. tycker att de är så fräscha att använda som inredning/dekoration.


Idag när jag kom hem gick jag runt och kikade lite i trädgården (med kameran i handen förståss), det är ju så intressant att se vad som kommit fram när snön smälter bort!

Upptäckte att jag har blommande krokusar under äppelträdet på bakgården! Jag som inte ens lagt märke till att de kommit upp! Har lite mindre krokusar i ljuslila som brukar vara rätt tidiga, och strax efter brukar de stora vita slå ut (det är de som syns som är i knopp ännu). att ha två olika höga med olika storlek på blommorna är ganska vackert, enligt mig. måste ta ett nytt foto sen när de slagit ut!



Men på bakgården hittade jag även lite annat grönskande.
jordvivan har börjat komma upp, man kan redan se små lila knoppar fast den ännu är så liten! På följande bild ser man Aruncus dioicus, Plymspirean, som sticker upp små rödaktiga knoppar. Sen ser man också vårkragens små blad. Där fanns nog annat, men det kommer mer bilder när det fått växa till sig lite... Men jag har faktiskt funderat på att helt gräva upp min blomrabatt på bakgården och göra om den från början, men det är ganska mycket jobb och det måste gå relativt fort eftersom jag blir tvungen att gräva upp alla växter som ska sparas! På sista bilden så lyser min Cornuc Alba 'Elegantissima', Vitbrokig kornell, med sitt röda grenverk.



Det var en liten dos av våren.. hoppas att det blir lite mer grönskande snart!

tills dess.. hej hej!

Kitty  

 

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen