torsdag 17 maj 2012

Bland ogräs och knoppar

Även om man försöker satsa på underlaget när man anlägger plattor så vill gräset hitta sig in i fogarna! Det är ju inte snygg direkt... Blir väl kanske att testa med att bränna bort det, vill helst inte använda giftig ogräsbekämpning...

I kanten av gången med betongplattorna som leder till uteplatsen bakom huset har jag en liten skuggrabatt som får sol först efter kl.16 på eftermiddagen. Och som ni ser på bilden nedan så finns bland annat daggkåpan där! Den har spridit sig och bildat en fog mellan plattorna!
Andra växter där är Hosta 'Gold standard', 'Whirlwind' och 'White feather' och en helgrön som jag inte har något namn på, Astilbe 'Weisse Gloria', Lamprocapnos spectabilis 'Alba' (ny ändrat namn, tidigare Dicentra spec.)


I höstas köpte jag en påse vårlökar som jag satte ner under min lilla syren utvid vägkanten... Kan bara inte minnas vad det var! Jag ser ju på bladen att det är något som jag inte haft tidigare... Förhoppningsvis så ska jag få se dem blomma, så kanske minnet klarnar lite  :)


Jag vet att detta ser lite risigt ut ännu, men snart kommer denna buske att vara en tät buske med helt brandgula blad! Tycker att den är så vacker, speciellt tillsammans med andra grönbladiga buskar. Ni får vänta ännu en stund på en bättre bild, har ingen högsäsong i trädgården ännu...



Jordvivan börjar bli fylld med sina lila blommor. En vårkrage har rymt och kommit upp mitt i vintergrönan. Så småningom slår blommorna ut på vårkragen och då kommer solen fram!



Backsippan. En häftig vårblomma! Gillar dess luddiga blad och stora lila blommor som kikar fram ur den ludna fransiga kragen...
Denna har sällskap av både skilla och den lilla daggkåpan



Terassen står fortfarande och gapar tomt på ena sidan av huset, men nu har hörnet i alla fall fått sällskap. Lyftade upp några krukor igår... men nu har jag skaffat ännu mer blommor!
Kunde inte motstå att grabba tag i några papperspåsar och skanna igenom växthuset på skolan som är fyllt med blommande sommarblommor, amplar, klätterväxter och fina grönväxter!



Synd att det är så regnigt och tråkigt väder idag! Helt bortkastad ledig dag, om jag tänker på trädgården där det finns MASSOR av jobb!

Men istället får jag sitta inne, titta på mina bilder som jag fotograferat, bläddra i inspirationsböcker och uppdatera bloggen :)


Kitty

3 kommentarer:

Att leva med kor :) sa...

Oj vad fin dendär Jordvivan och Backsippan är...sådana måste jag bara ha! Var har du fått tag på dina? Finns de månne på Blomqvist eller Sunds?

Drömgården sa...

Tack :)
Backsippan får du tag i både hos Blomqvist och Sunds. Jordvivan är värre. Den har jag fått av min mor... bäst är väl kanske att gå till plantskolan när de blommar och titta på deras färger. Ibland har de blandade färger i samm lådor så se efter.

Liljas Corner sa...

Det är så roligt att se då allt kommer upp... Som vi konstaterade då du var hit! :) Backsippa ska jag också ha i nåt skede.
Ja, du lovade ju nog mig några plantor, men jag minns int heller vilka... Åtminstone höstaster var det.

Mina bilder var från stigen som går från lindallén vid kyrkan till Yxgärde.

Vi ses nästa vecka!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen