tisdag 26 juni 2012

Blomstrande underverk och stensättning

Solen skiner! Hemerocallis blommar!
Dessa små gula blommor är så gulliga. Visste ni annars att dagliljorna hör till ätliga blommor? Jag har massor av olika varianter av Hemerocallis! runt 13 olika tror jag om jag inte minns fel... Har läst att mörkare blommor har beskare smak, så ljusare blommor är behagligare för gummen. :) 


Nu finns massor av härligheter i blom!
 
Snöbollsbuske, Viburnum opulus 'Roseum'
Denna snöbollsbuske är fotograferad på skolan i Gamla Vasa. Har en själv också, men den mår inte så bra. Köpte den för ca 3-4 år sedan och den har knappt vuxit alls. Den får bladlöss varje år och nu är halva busken skrottig igen... Den har aldrig blommat :(


Såpnejlikan nedan har jag haft i många år. Den flyttar sig dock lite varje år. Finns några palatser i blomrabatten där de återkommer, men de finns även nedanför rabatten och på bilden ser ni en som sticker ut mellan stenarna... fråga int hur den kommit dit! Med de är väldigt vackra när de är i blom!

Liten såpnejlika, Saponaria ocymoides

Nu har jag äntligen kommit igång med mitt lilla stenanläggnings projekt!
Jag har nog kommit lite längre än detta, men det får ni se först sen när jag kommit längre... Har plockat en solfjäder av små betongstenar idag, men jag fick för lite sten och plockade in sten i fel färg sålänge, så är det bara att byta ut dem sen :)


Testade att frysa in trädgårdsäpplen på hösten. klyftade de skalade äpplena och tillsatte lite kanel (och en aning socker tror jag). Slöt påsarna med klämmor.
I söndags tog jag påsen ur frysen för att se hur de bevarats. Resultatet blev en äppelpaj. Det var riktigt lyckat att frysa klyftor. Jag var rädd att de skulle ha torkat, men så var inte läget. Jag tinade dem en stund i micron och sen var det bara att tömma dem på pajbottnet, på med lite gräddfil-ägg-vaniljsocker-socker-blandning, strö på lite mandelspån och in i ugn. MUMS!



Kitty

2 kommentarer:

Liljas Corner sa...

Mums! Det där ska jag göra nästa höst. Såpnejlika hör väl till de där växterna som man aldrig blir av med? Men söt är den. Min snöbollsbuske är precis som du beskriver, blir inte till nåt...

Hoppas vi ses på torsdag!

Drömgården sa...

Det är ett bra sätt att ta tillvara äpplen om man får för mycket. gjorde massor av äppelmos, bakade olika äppelkakor och pajer och till sist började jag frysa in ;)
Har ju inte själv äppelträd som ger, men har bekanta var jag får plocka.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen