fredag 1 juni 2012

Trädgårdsvandring...

Upptäckter på min trädgårdsvandring torsdag kväll...

Min ena buske med vita vinbär får ta en massa stryk! I januari när vi körde ved med snöskotern från ladan till baksidan så blev den överkörd, ett par gånger... kan ses i ett tidigare inlägg.
Men titta på den! Den lever! I våras klippte jag till snittytan på de brutna grenarna, och nu ser man nya rotskott påväg upp för att bilda en ny buske!  :)


Såhär ser busken bredvid ut!


Rodgersian växer nästan så att man ser det om man står och tittar en stund... Älskar dom stora mörka bladen, men än är de inte fullstora!
Någon har dock varit och smakat där ser jag...


Även detta en rodgersia... Hade kanske lite bråttom när jag rensade och i misstag "råkade" jag rycka av toppen... Denna blev uppdragen med en liten rotstump förra sommaren och bara nerstoppad i en annan rabatt... men den klara sig!


Här drog jag upp den förra året när den tittade upp genom öppningen (har markduk under barken) där en Hosta växer... Nu har det kommit många fler! Nåjaa, det blir att ta upp dem också då ;)


På vissa ställen i min trädgård finns det lika mycket blommor utanför blomrabatten om i rabatten!
Här hittar man murreva, som jag har flyttat bort, men dess sköra långa vita rötter är omöjliga att utrota. den har själv hittat sin väg lite hit och dit. En annan växt är Saxifraga, eller Rosenbräcka som den heter på svenska. Har en rosa variant som började blomma idag, men här nedanför finns både rosa och vit?!!
Här finns också Backtimjan, som jag flyttade bort för några år sen pga att den spred sig överallt! Men den finns fortfarande kvar...


Hur är det med era tulpaner? Blommar de flera år efter varann? Vissa kan blomma 2-3 år kanske, men många av mina tulpaner är bara klena bladknippen året efter tycker jag... Har lite blandat i min rabatt eftersom jag köper några nya varje år! Igår hittade jag EN ensam Tulipa "Angeliqe" som nästan slagit ut, men fler fanns inte kvar. tror att de lökarna blev nersatta för typ 3 år sen..

En annan tulpan som jag tycker att har så runda söta knoppar är den mörkrosa/lila som ni ser nedan, tyvärr minns jag inte namnet på den... lovar att jag ska ta reda på! Har säkert dokumenterat... någonstans...


Detta får räcka för denna rundtur. Finns massa annat att se, men det tar vi nästa gång!

Hej så länge!

Kitty


4 kommentarer:

Liljas Corner sa...

Oj va många inlägg du hunnit med medan jag varit lite frånvarande! Du har så mycket i din trädgård! Snart måst jag nog komma över och kika i verkligheten :)

Drömgården sa...

försöker hinna med så många som möjligt :)
Ja du borde absolut komma, kanske jag hittar mer plantor att ge dej... ;) aningen kaos ännu, men om ett par veckor så ska de väl börja vara mer blomstrande å frodigt. Du är så välkommen när som helst :)

Sandra, i sagarden sa...

Du får fixa en trädgårdsvandring för mig och Nina på samma gång :) En lite "ya-trädgårdsmästar-get-together" ;)

Drömgården sa...

De ska säkert gå att ordna. men jag har en hel del halvfärdigt eller sånt som helt ska göras om.. så ni får ta det med en nypa salt ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen