söndag 19 augusti 2012

En händelserik helg!

Denna helg blev liksom lite fullproppad med program, och då har vi ännu söndagen kvar! Men det har varit roligt att både få uträttat en del hemma, men också annat skoj. Igår hade vi sonen som for iväg med mormor och morfar ut i skärgården. De fiskade, hade skoj och övernattade i båten. Resten av familjen tog en sväng med bilen. Först blev det en middag på Pavis, en restaurang intill båthamnen/segelföreningen, som har en underbar utsikt med möjlighet att äta ute på terass. Säger bara "sommartider"! Sedan körde vi iväg mot Nykarleby.

Där besökte vi Juthbacka marknaden.
Ett återkommande evenemang som pågår en helg i slutet av varje sommar och lockar ca 30.000 besökare!
Detta kom jag hem med. Inget storshoppande direkt! Var väldigt sugen på alla potatislådor som en försäljare hade på sin släpkärra, men jag hade "bromsen" med, så det blev inga lådor... :)


Gillar faktiskt mina nyinhandlade flaskor!



Tog lite hallon och blåbär ur frysen imorrn och tillverkade en smoothie med naturell yoghurt som bas. MMMM SÅ GOTT! Muggen fick följa med ut. Har haft otroligt härligt väder hela veckan, så ut i solskenet på en trädgårdsvandring med min smoothie i ena handen och kameran i den andra! Kan man få en bättre start på dagen?


I detta inlägg hade jag en bild på knopparna till Hemerocallis 'Little Missy'. Nu blommar den! Blev tvungen att kolla upp läget med mina plantor efter det flummiga inlägget. Det var hela 6st plantor delat i två olika anläggningar (grupper e alltid snyggare en enskilda plantor)! Men nu vet jag var jag har dem! ;)

Istället kom jag över två små plantor som jag tror inhandlades för 1-2 år sedan. De blommar inte i år och jag minns inte heller hur de såg ut... Lapparna hade också försvunnit... Men bara jag går tillbaka i tiden och letar bland alla tusentals trädgårdsfoton så ska jag nog hitta svar ;)

Undrar om jag har för många olika plantor när jag inte kan komma ihåg alla sortnamn?
Nej, det kan jag ju inte ha... eller?! :) 


Måste bara uppdatera en bild på Hemerocallis 'Ed Murrey'. Älskar de sammetslika blade och miten som är lysande limegrön!


Hur vacker är inte fröställningen på Klematis alpina 'Cyanea'??!


Snart har Stäppsalvian blommat klart. Sorten 'Caradonna' har vackra mörklila stjälkar, tycker den fortfarande är vacker fast dess spiror har blommat ut!

Efter min trädgårdsvandring denna morgon så gick jag in med min smoothie-mugg, som då var uppdrucken och så tog jag trädgårdshandskarna istället! Jepp, jag håller fortfarande på med de samma stenarna!! Har nu börjat lyfta upp betongplattorna som är bakom stenpartiet. Det växer så mycket ogräs i fogarna, så nu plockar jag upp allt del för del och lägger rotmatta under!


Hann inte få klart, får fortsätta nästa vecka, för vi for iväg och njuta av skärgården! En av vardagslyxen när man bor vid kusten!  :)

Bilder från den båtutfärden kommer i nästa inlägg!


- Kitty -

1 kommentar:

Liljas Corner sa...

Jasså, du köpte också flaskor! :) Fina! Den turkosa är ju lite speciell.
Jag köpte faktiskt en alpklematis igår. Hoppas att den tar sig.

Va snygga dina betongplattor är! Jag ska också gjuta snart, måst bara köpa lite svart pigment...

Ses om några timmar! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen