fredag 17 augusti 2012

Hälsningar från min soliga trädgård

Sommaren tycks komma igen... eller börjar den först nu?


Mina Höstsilverax ,Cimicifuga racemosa 'Brunette', är nästan lika lång som jag (vilket är hela 164cm), men ännu växer de. När den blommande spiran sträcker på sig så kan den bli runt 180cm tror jag... och härligt vita vackra små blommor får den som kontrast mot den mörklila blad- och stamfärgen!

På fotot kanske ni lade märke till de grå arbetshandskarna i min hand? Jo, jag har fortsatt med min stensättning... blev ett litet uppehåll i allt ståhej som varit senaste tiden... och alla regniga dagar som varit har inte direkt lockat ut mig heller...




 Men nu har jag plockat upp nästan alla betongstenar och fått ner rotmattan under dem. Så är det ju att få dem att passa ihop igen då...



Men nu är rotmattan under i alla fall, så nu blir det att jämna till hela anläggningen, klyva stenar till alla små gluggar runt blomrabatten och sopa in lite fogsand. Dessutom kommer jag att blanda till lite betong och gjuta en smal kant mellan betongstenen och gräsmattan, så att det inte växer in mellan fogarna.


Lekte runt med telefonkameran (som jag för tillfället använder, därav inte den bästa kvalitet på mina fotografier..), testade olika funktioner och effekter...


Echinacea purppurea 'Alba'



Hemerocallis 'Aglow'


Denna Daglilja har jag kanske 4-5 plantor av (vet inte riktigt) på 2-3 olika ställen i trädgården (minns inte riktigt vilka och var). De blommade nämligen inte alls förra sommaren! Men i år blommar de alla (tror jag), så bild kommer på utslagen blomma...



Hosta 'Minuteman'
'Minuteman' har en vacker blomställning. Jag tycker att det är intressant att jämföra de olika Funkiornas utseende, form/färg/mönster på bladen. De olika sorterna har även olika höga blomställningar, form och färg på blomman mm...

I bakgrunden skymtar Rödbladig Alunrot 'Purple Palace' som faktiskt bara är nerplanterad i en större plastkruka som är nergrävd i gruset och så är stenar plockat runt. Den tycks må riktigt bra, har sol första halvan av dagen och sedan skugga, blir egentligen inte vattnad nåt extra och den har övervintrat där sedan 2009! (Här kan ni se bättre bild på min "stenhög" med Hosta, Hemerocallis, Heuchera, Juniperus och Thuja som är planterade i tre "bunkrar med mylla" i gruset.)




Hydrangea Paniculata 'Grandiflora'


Här står ännu min Aronia Melanocarpa som jag ympade på en liten Rönn som jag bokstavligen drog upp ur skogen! Den blev angripen av ohyra på försommaren, men har nu repat sig och ger tecken på att åtminstone 4 grenar växer. Nästa vår blir det att få den att förgrena sig, så snart har jag ett fint litet träd!



Bakom huset ligger det kvar några av betongplattorna som jag gjorde i höstas... har mer inne i förrådet och betongsäckar i väntan på att jag ska gjuta fler. Har tillverkat formar som ska ge mig tre olika stora stenar.
Dessa ska användas till något speciellt sedan! Kan tyvärr inte berätta ännu, eftersom mina planer har ändrats, så jag vet inte exakt själv heller hur det kommer att bli...   ;)



I några lade jag blad från Kornell och vinbärsbusken, när plattan torkat och den kippas bort ur formen så är det bara att dra bort bladen. Två av de nygjutna plattorna fick stå en liten stund och sen hade jag barnen att göra sina handavtryck (och så ristade jag in namnen och årtalet). Dessa två plattor kommer att skilja sig ur mängdes sedan, eftersom de kommer att vara mera skröppliga. De andra plattorna så vinkas ju up-och-ner och får en fin jämn yta, lika som formen. De med handtryck måste jag använda med övre sidan uppåt, för annars ser vi ju inte de små händerna! 



När man svänger sig om från betongplattorna så ser man min hög med odlingslådor som sonen hjälpte pappa att stapla. Har märkt ut var min nya odlingsplats skall komma och på bilden är det förstärkt med pilar. Ytan blir ca 6m x 7m och en upphöjning med ca 60cm.

Har ni inte sett hur jag planerat så kan ni kika in här och på samma länk som jag lade upp när jag nyss skrev om min "Stenhög".


Ha en bra helg!
Ska försöka få in ett inlägg i helgen också, men jag har fullt ös med program igen... som vanligt!

- Kitty -

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen