fredag 24 augusti 2012

"Naturens pärlor"



I gårdagens inlägg nämnde jag en blogg som jag blev tipsad om...
Blev inspirerad av en bild jag såg i ett inlägg där och gick ut i naturen...


Så... Vad gör man då med nål, tråd, rönnbär, rosnypon, lingonris, sedum...?


Varför inte ge vasen/karaffen/flaskan ett halsband som dekoration?!

Plockade små blad av lingonriset som jag trädde på mellan lite omognare bär som jag sorterade ur mängden. majoriteten bär är ganska röda, så detta blev rätt "höstigt".

I bloggen där jag plockade upp denna idé så hade de använt fläderbär som är gröna... men sådana har jag inte, så då använder jag vad naturen har att erbjuda!

Har ni någongång tittat riktigt nära på ett rönnbär? De ser ut som pyttesmå äppel!

Ibland tar jag mig lite tid att bara gå runt här på gården och studera olika växter på nära håll. Att titta riktigt noga på detaljerna, mönstren, ådringar i blad...
Ta vara på naturen och dess resurser! Och njut av den!


När jag ändå hade släpat in allt ris så kunde jag lika gärna göra något av resterna!

Knipsade av klasar av rönnbären och satte ner dem i mina nya "Symmetri votivljus hållare" som kom i Partylites nya höstkollektion. Samma serie som de större ljushållarna/vaserna som står längst till vänster. De limegröna votivljusen blev en fräsh kontrast mot de mörkgröna rönnbladen och de roströda bären.

Plockade in en Lilja, "Navona", att sätta i den girlangbeklädda karaffen. Saknar en duk under som skulle mjuka upp stämningen på vitrinen.

Men nu känner jag att hösten kan komma!
Och imorgon får vi ju fira villaavslutning och skjuta raketer, ska bli skönt att åka ut till min systers stuga i skärgården. De har målat om alla byggnaderna så det ska bli intressant att se hur det ser ut. Förut var de röda med vita knuter... nu är de svarta!

Kanske det kommer någon bild här på bloggen senare...
:)

Ha en trevlig helg!

- Kitty -

1 kommentar:

Ruben sa...

Hejsan!
Oj, vad fint man kan göra av rönnbär och annat!
Dagliljan heter Hemerocallis 'Olive Bailey Langdon'.

Ha det gott!
/Ruben

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen