måndag 15 oktober 2012

Den första frosten

Vaknade imorsse till -2,5 grader!

Det första jag gjorde (efter att jag klätt på mig) var att gå ut och titta hur höstsilveraxen mådde... hur tokig är man inte? Det är ju ändå bara en fråga när den ryker, för vintern står runt hörnet!


Var nyss ut och kikade på dem, så ännu har de inte slokat!
Det är lycka för mig, så här en kall höstkväll.
En perenn som absolut inte klarar frost, varken på våren eller hösten, det är Bronsrodgersia! Tidigare hade den en fin höstfärg, men nu är den brun och ful!


Vattendroppar som frusit till is i gräset...


Överst är Skuggmorell, alltså surkörsbär och så har vi den envisa Dahlian som fortfarande slår ut sina blommor... Men jag tycker att det borde uphöra nu...


Midsommarrosen, rosa pimpinellifolia 'plena' och den kanadensiska 'Prairie joy' står frusna.
Midsommarrosens små blad hade fin och tydlig frost, vackert!


Alchemilla mollis, Daggkåpan, hade tidigare samlat vatten på sina blad. Nu stod den full av is.
Frosten och de frusna nattendropparna/vattenpölarna reflekterade ljuset som små glänsande ädelstenar.


Mitt betongfat på terassen hade även den en isskorpa på vattenytan.
Det är intressant hur isen kan ge dessa olika skepnader och mönster...


Överblommad röd Rudbeckia, Echinacea purpurea 'Magnus', med frostiga kanter och toppar..


Nu fick jag se min port i morgonljuset (med solen som stiger upp bakom träden).
Tror nog att det blir bra det här.. och reglarna som jag hade tänkt ha ovan... de tror jag att vi lämnar bort... åtminstone än så länge, så att jag får känna efter.

Ha en bra start på veckan!


- Kitty -

1 kommentar:

Liljas Corner sa...

Va fiiin porten blev! Ganska mycket jobb med att få ihop den... Men oj va bra det kommer att se ut då den är full med växter!
Va roligt att höstsilveraxet har klarat sig ännu. Det är så fint med frost. Här tror jag int att vi har haft nån riktigt frost ännu.

Hoppas du har ett fint höstlov! Jag är ledig imorgon ännu, och nästan hela dagen på fredag.

Nu har jag bloggat om den där buketten jag gjorde förra veckan :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen