måndag 19 november 2012

10 000 besökare och trädgårdsjobb mitt i november!!

Men hallå hallå!
Loggade in på bloggen för att göra ett inlägg om vad vi sysslar med såhär mitt i den snöfattiga vintern.

Omedelbart reagerade jag på att 10 001 besök har gjorts på min blogg!!
Vad glad jag blir!!!

Nu ska jag lugna ner mig lite och komma till sak... Trädgården!
Börjar bli lite lågsäsong i trädgården nu. Snön har redan varit på besök, men den har redan försvunnit och istället ersatts med regn.

Jag är glad att snön försvann, men jag vill gärna ha den tillbaka snart! Men nu gav det mig en chans att städa upp trädgården lite och göra sådant som lämnade på hälft.


Som i fredags till exempel så planterade jag tre fina Isop-plantor som stått och väntat på mig och så tog jag fram min påse med oplanterade lökar!
Det blev krokusar nersatta runt stenkanten nedanför köksträdgården, några uppe i skogskanten, sedan några ute vid vägen under granhäcken och resterande pillade jag ner i gräsmattan bredvid äppelträdet (Röd kanel) där det finns från förr. 
Hade lite Tulpaner och Allium i påsen ännu (och jag har 5 vita tulpaner och 7-10 allium kvar än) som blev planterade i rabatterna på framsidan, bättre sent än aldrig! Och när jag inhandlade mina lökar på Blomqvist plantskola så fick jag en påse gula narcisser på köpet, de satte jag tillsammans med Rabarbern som finns i en av odlingslådorna närmare skogskanten :)
(HÄR hittar du en bild på lökarna jag pratar om)


Vi hade kippat av några högar med matjord som skulle krattas ut... men de frös!

Sen så har Alvas sandlåda stått länge mitt på gräsmattan och väntat på att vi ska jämna upp platsen där den ska stå. Vi var ju tvungna att flytta på den när vi hade grävmaskinen här och sedan lämnade det kullar med jord-sten-sand som till sist hamnade under snön!

I söndas tog maken spaden och började jobba!


Marken är jämnad och vi har lyft sandlådan på sin plats igen. Högen med sten kastade vi in i stenkanten mot skogen och så krattade han ut matjorden som hade tinat upp!
Så bra att ha en händig man! :)


Till våren blir det att så in gräs!
Den andra sidan av gången, nedanför köksträdgården, där har vi också bara utkrattad matjord ännu som till våren behöver få lite gräsfrön och kalk


Det som ännu stör mig är högen med sten inblandad i fyllnadsjord som blev satt bredvid vedladan så att jag kunde plocka därifrån när stigen i "mutter-rabatten" skulle fixas... Ser inte så städat ut direkt...

Vi fick besök på eftermiddan, så vi lämnade trädgården och gick in och kokade kaffe :)


Senare gick maken ut igen, men det blev rätt snabbt mörkt ute.
Idag gick jag runt i dagsljuset (soluppgången) och kollade. Han hade radat upp stenarna och jämnat ut marken bredvid vedladan, det behövdes!


Framifrån ser man hur mycket snyggare det blev!
Han hade även plockat klart stenarna mellan de stora stenblocken som jag hade börjat på med.

Nu börjar jag känna att vintern får komma... Men jag har ju en del uppgrävda perenner som behöver flyttas ännu så att de inte fryser bort... eller så drar jag bara ett täcke på dem...

Ha det så bra, vi ses snart igen!


- Kitty -

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen