onsdag 23 januari 2013

En solig vinter dag...


Idag har vi haft en solig och fin dag!
Lite kallt, men helt okej, bara runt -10 grader.


Bänken på terassen fick bli kvar där över vintern. Den börjar se riktigt inbjudande ut där den står i solskenet! Det är rätt mycket snö på terassen, så man vill inte direkt gå dit ännu och bli kall om fötterna...
Bara snön börjar smälta, då kommer jag att sitta där, med min kaffekopp, och drömma om vad som ska göras i trädgården i sommar!


Mina liljor (Lilium 'Navona') står stolta och visar upp sina hårda torkade kronor, som en gång burit stora vackra blommor...


Förmiddagssolen bländar genom skogen.
Mina fruktträd och buskar står frostiga i snön.
Trädet närmast är ett Malus 'Borgowskoje' som blev uppäten av haren redan första vintern efter plantering. Jag lät en gren komma upp för den satt precis där en lite bit av ympen fanns kvar (tyvärr tror jag nog att det är grundstam ändå, alltså Antonovka) och på 4 av kvistarna ympade jag in 'Suislepp', 'Tsaarin Kilpi', 'Rödkanel' och en till (har glömt vilken).
Ymparna stormväxte första året och jag fick besära dem följande år. Det året växte de också riktigt bra, förutom en sort.
I somras var de torra!
Tydligen hade något hänt förra vintern och de kom inte alls igång i somras. Hela trädet var i ganska dåligt skick, så jag tror att jag ska kassera det till våren och plantera ett krikonträd istället!

Trädet bredvid, som man inte alls ser stammen på, är ett päronträd, 'Aune'. Tror att dessa är planterade 2008, men ännu har det inte haft några blommor.
Hoppas hoppas hoppas att den ska blomma iår!


I samma rad står även Hösthortensian (Hydrangea Paniculata 'Grandiflora') med Kornellen (Cornus alba 'Elegantissima') skymtandes i bakgrunden.

Egentligen borde det ha varit Hösthortensian som månadens favoritväxt i Januari! Men nu har jag redan gjort mitt val...

Men hur vacker är inte fröställningarna med snöhattar som står kvar från de enorma blommorna?!


Odlingslådor under snötäcke...
Kanten mot skogen (det är vår skog på ca 1200m2 som sträcker sig på två sidor av tomten) är mycket snyggare nu när man ser de stora stenarna under snön! :)


Porten till köksträdgården står frusen och kall.
De stackars nyplanterade Klematisarna klänger sig för brinnkära livet i armeringen.
Genom portens tak hänger snö ner som formats av armeringsnätet, som om man skulle kastat ett mjukt täcke ovanpå som hänger ner genom rutorna!

Det var så uppfriskande att plumsa runt i snön och fotografera vinterns skönhet!
Var kanske inte klädd för att plumsa i snön eftersom jag kom hen från gymmet och konstaterade hur vackert solen lyste... så mina jeans var snöiga upp till knäna där jag gått runt i snödrivorna i högklackade läderankelstövlar!

Exakt! Jag hade varit till gymmet!
Har inte varit dit på ETT ÅR!! Tänk vad tiden går fort!
Men i morsse vaknade jag och konstaterade att nu är det dags att kavla upp ärmarna och börja jobba på att få bort vikten!

Mer om det en annan gång!


- Kitty -



Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen