onsdag 2 januari 2013

Nyårsafton 2013

Nu har jag fått ordning på mina nyårs fotografier, så då var det dags att visa er vilken trevlig kväll vi hade här hemma hos oss!


Samma dag hade jag fått årets sista Partylite leverans!
Det var verkligen bra tajming, för i lådan fanns denna silverlykta med fyrverkerier som är Partylites 40år jubileums produkt!
Den fick stå i hallen och lysa upp min nyårsblommande vita Amaryllis hela kvällen!


Här är nu bordet svängt innan våra gäster kom så att alla 8 pers skulle rymmas runt bordet.
Mitt på bordet hade jag fixat till en festlig bordsdekoration och så placerade jag Partylites Lotusblommor (som kom i samma leverans) ut mot kanterna.


Bild både uppifrån och från sidan
(som vanligt ville Alva också vara med på bilden)


Närmare titt på växtvalen:
Basen är av grenar från björk och gran som sedan är utfylld med mellanstick i grönt och vitt, som jag inhandlade vid Sunds när jag var och köpte blommorna.
Använde mig av en knippe på 10 vita tulpaner och en kvist Martorn, som jag fick fyra blommor från.
Avslutade med att kila in tre kvistar av lärk med kottar på.
Bottnet är en liten rund plastskål (som man kan köpa vid t.ex. blomaffären) och uppblött stickmassa (oasis).


Dukningen på gång...


Närmare titt på Lotusblommorna...


Förberedelser...
Alex lagar spett med prinskorvar och köttbullar till barnen.
Jag har putsat och skärt upp biffar av ox innerfilé


Här står jag då... kocken... och flamberar mina goda mediumstekta biffar...
Ville inte ha i för mycket cognac, därav den lilla lågan...


Tyvärr blev det inte taget någon snyggt arrangerad portion på maten (för hungrigt gäng), så ni får nöja er med en överblick...

Nyårsmeny
Huvudrätt
Cognacs flamberad pepparbiff med cognacsås, klyftpotatis och rostade grönsaker
Grillspett med prinskorv och köttbullar
Dessert
Kaffe och fryst dajmtårta 


Tror vi hade den godaste maten bland alla nyårsfirare!


Efter nyårsmiddagen gick vi ut och avfyrade lite raketer...
Barnens snögubbar fick beskåda fyrverkerierna på nära håll!
Det var nästan så att "gran-tupén" höll på att glida av...


Det här med att fotografera "raket-smällen" med mobilen var en utmaning!
De är ju inte de mest snabbtänkta, så det var att försöka trycka av just inan man trodde att det skulle spraka till...


När vi kom in från regnvädret (ja precis, regnväder på nyår!!), så fixade vi till lite enkla snacks som jag ofta brukar göra. Åt detta hos en familjebekant en gång och blev förtjust. 


Med mousserande vin ska de avnjutas, smakkombinationen är helt underbar!
Rekommenderar Spumante. I vårat fall blev det även öppnat en alkoholfri, men tyvärr har den en mycket surare smak och är inte alls lika bra.

Det jag gjort är att börja med att smaksätta creme fraiche med dijonsenap och lite curry. Man placerar ut tortillachips och lägger en liten klick creme fraiche på alla chipsen.
Ena varianten är sedan med en skiva tomat och mossarella, toppad med basilika.
Den andra varianten är med kyckling (stek filén och låt den svalna, skiva upp) och mustapekka ost.
Enkelt och himla gott!


Här är hela sällskapet, med mig bakom kameran förstås.
Barnen... ja vad ska man säga... busungar!
Men de hade så roligt och lekte på hela kvällen!

Detta var minsann en lyckad nyårsafton.
Man behöver inte så mycket annat än god mat och trevligt sällskap!


På nyårsdagen hade tulpanerna sträckt på sig rejält och lärk-kottarna slagit ut... men det ser bara naturligt och fint ut.


Glöm inte Utlottningen som pågår här på min blogg!
Om en vecka drar jag en vinnare av ett hemligt paket.... vem blir den lycklige ägaren?!

Gå in HÄR, dela på facebook eller länka till din blogg och kom ihåg att lämna en kommentar så är du registrerad!

Eftersom vi är på 2013 nu så tänkte jag lotta ut en extra vinst ifall mina besökare uppnår 13000!
Det fattas 1020, men vi har en vecka på oss, så dela friskt bara!  :)

- Kitty -

3 kommentarer:

Marie sa...

Vilket fint inlägg! :) Kvällen blev riktigt lyckad! Tack ännu en gång! Kram!

Anonym sa...

Hej Kitty!
Marie tipsade om din blogg :)!
Så fint du hade gjort, blommorna, dukningen o maten! Syns att ni hade trevligt :)!
God fortsättning på nya året! :)
Carola

Sofie sa...

Hej Kitty! Marie tipsade också mig! Super fin blogg och ni verkade ha haft ett fint nyår! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen