lördag 23 mars 2013

Förr och Nu: "Betongplattorna bakom huset"


Så fort portbygget till terassen börjar närma sig klart så dyker vi in i nästa projekt!
(Från porten fattas ännu några stående brädor högst upp)


Så fort trappan var klar satte jag kantstenar på båda sidorna och gjorde en plats för Clematis alpina 'Cyanea' som skulle klättra sig upp runt porten.

Sedan konstaterades att vi ville ha en fortsättning med betongplattorna så att man kan gå strumpfota ut till terassen även från baksidan!

Det var bara att gräva bort gräset då!


Efter att grunden var gjord och stenarna hämtade så var det dags för anläggningen...
Sonen (då knappt 4 år) hade hämtat sina leksaksverktyg och arbetshandskar och var redo att hjälpa till!


Vi lämnade en rand utan plattor. Där grävde vi ur gruset och fyllde hålet med jord. Där skulle det planteras lite perenner som trivs i halvskugga, eftersom solen når hit först 16-tiden och försvinner mellan 19-20 för att sedan dyka upp igen innan den går ner.

Orsaken till att jag valde att göra en liten plantering här mitt i stenanläggningen är egentligen bara för att göra ett lite grönare och mjukare intryck där det ska se inbjudande ut att gå in under terasstaket. Här sitter vi ofta sena sommarkvällar och grillar eller tittar på solnedgången!


Två veckor efter att jag planterade växterna förstorade jag gropen!
Jag använde betongplattorna (de få jag hade kvar) till den yttre kanten, för att förenkla gräsklippningen.


Mindre kantstenar av betong fick rama in den fula brunnen så att gräset inte skulle söka sig där bakom och förvärra skötseln.
Utmed fasaden sattes kullersten/rund natursten. De gav också ett mjukare intryck även om det är sten.
Att leka med olika former av samma material, i detta fall sten/betong, gör att helheten blir intressantare och inte lika platt och hård.

Växtförteckning:
Astilbe 'Weisse Gloria', Löjtnantshjärta 'Alba', Funkia (Hosta,helgrön, namnlös) och Funkian (Hosta undulata medievariegata) köpte jag som färdiga plantor. De övriga beställde jag från Viherpeukalot och kom som rötter som jag krukade in sålänge de väntade på att slippa ner i rabatten. Det var funkia ss. Hosta 'Gold Standard', Hosta 'Whirlwind', Hosta 'White Feather' och Daggkåpa (Alchemilla mollis).


Jag blev väldigt förvånad över hur snabbt perennerna etablerade sig och att det han bli så "buskigt" redan samma sommar!



Jag gillar det!
Bättre än gräsmatta iallafall!


Tyvärr har jag nu för tiden lite problem med gräs som kommer upp mellan plattorna... och daggkåpan som sprider sig värre än ogräs! Men Daggkåpa har jag fått dela med mig till många av mina bekanta. De är även rätt så söta när det kommer lite småplantor mellan plattorna, men inte så snyggt som helhet...

Hade storrensning förra sommaren, så kanske det är bättre denna sommar...
(Som ni kan se HÄR)

~   ~~~   ~   ~~~  ~~~   ~   ~~~   ~

Ha en fin lördag!
(Själv har jag sonen som ligger med feber och maginfluensa...)

~   ~~~   ~   ~~~  ~~~   ~   ~~~   ~



- Kitty -

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen