lördag 2 mars 2013

Förr och nu....

Jag tycker det är så roligt att titta på gamla foton!
Att få se hur vi påbörjade trädgården och hur många gånger den ändrat under åren!


På denna plats var det tänkt att vi skulle ha en fristående terass på ca 4,2 x 4,2 m... men som ni ser, det blev ingen terass! Den byggdes istället intill huset nåt år senare. Det kan i se HÄR.

Istället gjorde jag en båge, täckt med bark där det planterades buskar och fruktträd!
(ursäktar den slarviga bilden! Maken har nyligen kommit hem med mera ved och så ligger takplåtarna på gräset i väntan på att den nya ladan ska bli klar...)


Här ser ni hur den tar form.
Vi ramade in med brädor för att enklare kunna klippa gräset. Fick så in lite nytt gräs eftersom vi förminskade grusplanen till hälften.

Sen... till något som började bra... men togs över av ogräs... och senare en lada som lade stor del i skugga...


2008 hade jag ännu min "Grönsakstrappa" i slänten, men den var för torr med den gassande solen rakt på, så där växte mest ogräs.
(Jag rev den för ett par år sedan, 2010 eller 2011 om jag inte minns fel...)

Min örtagård var lite omgjord, tidigare var det bara en odlingsbädd, och raden med jordgubbar längst till vänster var en odlingsbänk för grönsaker....


Såhär såg det ut förra sommaren.
Helt igenväxt!!!
I jordgubbslandet växte gräs, lupiner, blåklockor, midsommarros, brännässlor och you name it!

Men ni minns kanske att vi hade grävmaskin på besök här i september??!
Så nu är det bara att vänta på den första odlingssäsongen som så småningom ska invigas. Mina såddplaner hittar ni HÄR!



Ha en fortsatt trevlig helg!


- Kitty -





Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen