lördag 16 mars 2013

Vårens ståtliga Daggvide!

Nu är vi pågång med "Vinter dendrologi" på skolan. Två av tre tenter förbi. I onsdags var vi och vandrade runt skolområdet igen för att titta på de resterande buskarna som vi ska ha i den sista tenten...


En av dom buskarna är den här, Daggvide (Salix daphnoides).
Nere vid dammen som gränsar mot skolområdet så står flera av den höga och ståtliga Daggviden på rad, som nu på vårkanten har börjat slå ut sina vita pärlor. Senare kommer den att bli ännu intensivare!
Sen slår videkissorna ut i blom och då blir den höga busken helt gul!


Den är så vacker, speciellt en dag som denna, med full sol och klarblå himmel!



- Kitty -

3 kommentarer:

Lantligt i smultronbacken sa...

Vad roligt att du hittade in till mig och gillade min köksträdgård. Den ska byggas ut ytterligare i vår så jag längtar till sommaren och odlingen nu.
Vad kul att du också har en och tålamod måste man ha. Några frön har jag sått redan, tomat, dahlia, gurka mm. Jag är ganska noga med att så samma datum varje år för att få det precis som jag vill ha det

Kram Teres

Liljas Corner sa...

Jag har faktiskt tänkt att jag borde gå och se om de där daggvideträden fått videkissor :) Det ser så fint ut!

Helens trädgård sa...

Hejsan Kitty!
Tack för din kommentar på min blogg.
Du är varmt Välkommen dit.

Kul att för mig har hittat hit till din fina blogg.
Har lagt in mig som följare här så jag inte missar dina kommande inlägg.

Ska kolla runt lite bland dina tidigare inlägg.

Önskar dig en härlig söndag!

Hälsningar
Helen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen