lördag 15 juni 2013

Månadens favoritväxt: Juni

Så har vi då igen kommit till den tidpunkten när det är dags att utse månadens favoritväxt.
 
Den här månaden hade jag verkligen svårt!
Har dragit ut på det några dagar för att fler växter ska hinna slå ut i blom, men ännu är de inte riktigt där...
Jag funderade först på min Strandiris 'Perry´s blue' som jag hade som favoritväxt i februari. Sen är jag så förtjust i min Vitbrokiga kornell 'Elegantissima' som i år är ståtligare, större och rikblommigare än någonsin förr, men den hade jag som favoritväxt i mars. Jag ville absolut hitta en växt som jag inte haft med förut...
 
Mina tankar har gått fram och tillbaka mellan flera buskar, rosor, perenner, klätterväxter, träd och grönsaker!
 
Slutligen beslöt jag mig för denna
 
 
 Finlands vita ros (midsommarros)
Rosa pimpinellifolia plena

 
De första knopparna har just börjat slå ut...
 
 
Busken ser ännu rätt så "grön" ut, men om några dagar kommer den att vara full av små vita utslagna rosor!

 
Den är laddad med knoppar som väntar på att spricka upp!

 
Imorsse när jag gick runt i trädgården var denna ros bara en fyllig knopp, men på eftermiddagen hade den slagit ut! En av de intressanta sakerna med växter, hur de kan förändra på en dag, eller på några timmar!

 
En till bild på en gren som är fulladdad med knoppar!


Rosa pimpinellifolia plena, Finlands vita ros (midsommarros) efter nattens hårda regnskur
Vi hade ganska hårt regn igår kväll, så den första rosen som var nästan helt utslagen igår blev hårt piskad och tappade några kronblad!
 
Ni får kika in på bloggen om ett par dagar, då lovar jag att publicera bilder på en blommande buske! Då kommer jag även att ta upp lite om ohyra. Jag har haft lite olika varianter på mina rosor... mer om det då.
 
Så även om den ännu inte är i full blom så är den ändå min favorit denna månad! Jag är så nyfiken och förväntansfull så jag har redan en vecka gått och inspekterat knopparna i väntan på att få se de utslagna rosorna!
 
 
 Vill ni se vilka favoriter andra bloggare valt för juni månad så ska ni gå in på länksamlingen på Anna Vattenkannas trädgårdsblogg!
 
 
 
- Kitty -
 
 

4 kommentarer:

Anna Vattenkanna sa...

Det är en riktigt fin ros - härdig och bra! jag kan tänka mig hur den ser ut när den står i fullt flor.

Kram

samson sa...

Finlands vita ros är en underbar ros
jag hade en ganska stor buske på min koloni när jag sålde stugan så jag var bara tvungen att skaffa en liten planta till min nya trädgård
ha det så bra
maggan

carinaon sa...

Din Finländska vita ros ser härlig ut! Rosor är underbara.
Ha det fint,
Carina

Maribel sa...

Vilket bra val, rosen är mycket fin. Ha det gott /Marika

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen