lördag 16 november 2013

HJÄLP: Tyfonen som skakade Filippinerna!!

Nu är det några dagar sedan Tyfonen Yolanda svepte över Filippinerna.
Vilken förödelse den lämnade bakom sig! Hur många liv den kostade och hur många hem den berövade!
 
Överallt ser man i nyheterna och tidningarna om olika hjälpinsamlingar.
Är så imponerad hur hela världen ställer upp för att försöka återskapa ett liv till de drabbade!
Under de senaste åren har det hänt en och annan naturkatastrof och terrordåd. Men den här gången känns katastrofen närmare än vanligt. Känns som att jag också vill engagera mig!
 
Tror att detta kan bero på att en tjej från min klass råkade befinna sig där i Leyte, Filippinerna, halvvägs i sin arbetspraktik i odling på en gård, då Tyfonen kom!
 
När jag fick höra om Tyfonen började jag omedelbarn fundera. Hanna är fortfarande i Filippinerna! Var någonstans befinner hon sig? Är hon i säkerhet? Skickade meddelande för att försäkra mig om att hon var okej. På söndag eftermiddag kom svar. Vilken lättnad!!
 
(Bild lånad från Hannas blogg)   I detta hus befann sig Hanna tillsammans med några andra när Tyfonen kom!
 
Hon är nu evakuerad från Leyte, men jag vet var hennes tankar och hjärta finns!
Jag är så stolt över dig Hanna och det fina jobb du nu gör!
I hennes inlägg om Yolanda finns även direkta kontonummer om ni vill hjälpa de som försöker hjälpa på plats!  
 
För pengarna som kommer in köps konserver, mat, bensin, hygienartiklar, mediciner och allt som kan tänkas, för att sedan frakta det ut till de behövande!
Sänd pengar till Hanna och de andra hjälparbetarna, så kommer de direkt i händerna på de som köper nödvändigheterna där på plats!
 
Behovet är STORT!
Hungern har gjort att människor blivit våldsamma och kan göra nästan vad som helst för att få mat!
 
 
Kan inte föreställa mig känslan av att fångas mitt i en storm som denna! Helt ofattbart! Jag hoppas att människorna där får massor av hjälp för att bygga upp samhället, och för att överleva, så att de kan gå stegen mot ett normalt liv igen!
 
 
Kitty

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen