måndag 7 april 2014

Första Krokusen blommar!!


Fick en shock när jag gick på bakgården idag och fick syn på en liten ljuslila Krokus som slagit ut!
Och många, många, MÅNGA är påkommande ännu!
Förra våren fick jag vänta ända till sista vecka i april innan jag fick njuta av dem!


Min  bondpion 'Rubra plena' som jag räddade ur skräphögen för typ 6 år sedan... än har jag inte sett den i blom...

Som vanligt när jag är i trädgården, så ska jag bara rycka upp ett ogräs.. och plötsligt är hela blomrabatten ränsad! Jepp, precis så gick det idag! 
Där stod jag på huk i högklackat och städade bort de vissna fjolårsperennerna! 
Ibland är det bra att ha en skyddad tomt så att inte alla ser alla knäppa grejer man gör ibland...

Hjälp hade jag också. Alva satt och drog upp ogräset som växte runt hennes sandlåda... Resultatet blev väl lite si som så, men ho hade roligt och vi fick smutsa ner våra fingrar och njuta där i solen.


Nästan all snö runt köksträdgården har smultit bort. Vartefter skuggan flyttade sig så rann isen iväg..

I örtagården har jag en Rysk dragon som jag sått från frö förra våren. Den stod på planteringsbordet hela sommaren och blev nerplanterad först när jag rensade bort nervissnade ettåriga kryddväxter i höstas. Nu är den redan pågång, den ända som är lika tidig som gräslöken.


I entrérabatten har Praktveronican redan skjutit upp massor med nya skott. Den är en av de tidigaste varje år. Den ser ut som en liten kudde i början, sen blir den hög och blommar intensivt blott! Tyvärr vill den lägga sig efteråt, därför passar den bra där den får stöd av andra, eller kan växa upp genom ett stöd.



Ni funderar säkert varför jag har bild på bilar här?!

Ja, det är för att min vita Ford från -94, som tjänat mig i nästan 9 år har sagt upp kontraktet och kommer inte rulla mer. Soptippen är nästa anhalt!

Hittade en Renault från -02 som verkar riktigt okej och passade i min studiebudget, 
så den får bli min nya trotjänare!
Och denna modell på bilen passar ganska bra för mig som allt som oftast kör runt med grejer och växter mm. Nu har jag en rymlig baklucka, så att få fraktat ett träd i bilen lär bli mycket enklare att lösa nu! 


Ha en bra vecka! 
För mig är det den sista lediga veckan och hoppas få mitt slutarbete klart...
Önskar att vi får riktigt vårväder!


Kitty

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen