lördag 24 maj 2014

Äntligen grönt och blommande tulpanerna!

Hur härligt väder har vi inte haft de senaste dagarna??!!
Helt underbart!


Blomrabatterna börjar bli gröna (åtminstone de jag hunnit vårstäda...) och i dem kan man hitta blommor som t.ex. Backsippa, Primula, Tulpaner, Mossflox, Pärlhyacinter m.fl


Tulpanen 'Angelique'

Vet inte vad som hände...
Har haft en stor 'mossa' av vitblommande mossphlox. För två år sedan kom där plötsligt en lila blomma mitt i mossan. När vi hösten 2012 grävde bort det stora stenpartiet delade jag plantan och planterade bara en liten del i den nyanlagda 'Mutter rabatten'. Nu står den i blom, och gissa om jag inte råkade plantera den del som blommar i två olika färger! Förstår inte hur den plötsigt dök upp där, den är ju tydligt en helt annan sort och den ursprungliga vita plantan är många år gammal...


Väntar på dagen som snart ska komma...
Dagen då Allium går i blom!



Snart är det oundvikligt, gräset behöver klippas!
Saknar doften av nyklippt gräs. Men snart får jag sniffa på årets första, och jag tror bestämt jag ska breda ut det i blomrabatten.

Och titta så fint kvällssolen lyser upp de nyspruckna bladen på buskarna!

I entrérabatten har det också börjat grönska. Där finns ganska mycket Dagliljor och Funkia, inte mycket att titta på ännu... Liljan 'Navona' intill dammen växer så det knakar i varje fall!



Längre fram i rabatten har jag stora problem!!!
Både Murklocka och Toppklocka har hittat in till min rabatt och sedan exploderat!!! 
De är överallt!!!


Har inte mycket val... Jag vill vinna denna kamp! Är bara rädd för att det blir svårslaget...
För en vecka sedan hade jag tid att vårstäda i entrérabatten. Blev så arg på ogräs-klockorna att jag började gräva upp perennerna, putsa ur deras rötter och rensa, rensa, rensa!!



Nu när jag ändå är pågång får jag möblera om lite i rabatten... för det hade jag ändå tänkt göra!

Lite synd bara att jag jobbat så mycket att jag sedan dess inte alls hunnit göra mer... Men, kanske jag hinner något imoron? ...Ska bara jobba lite först.... :)

Jag är heltid på Blomqvist plantskola för tillfället, men jag har lite andra projekt pågång på sidan av också. Mer om det kommer senare...


Kitty

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen