lördag 7 juni 2014

Så var vi in i juni...

Ni får ursäkta att jag inte uppdaterar bloggen så ofta som jag brukar göra. 
Jobbar heltid nu med skiftande arbetstider. Kvällar och lediga dagar har jag och maken tillbringat i våra fd. grannars trädgård. Har inte visat något därifrån ännu, sparar allt tills vi är klara, då ska ni få se!

4.6.2014
Entrérabatt 4.6.2014
 För några dagar sedan konstaterade jag hur grönt det blivit i trädgården. Så mycket som vuxit till sig, så frodigt ogräset blivit, hur mycket fjolårs perenner som fortfarande ligger kvar bruna i rabatterna, ogräset som frodas... Det finns hur mycket jobb som helst!

Och nu, på några dagar har det ändrat igen! 
Jag hinner inte alls med iår!!

Entrérabatten 7.6.2014
7.6.2014
Ute på hörnet har jag grävt bort Hosta, Dvärgiris och massor av ovälkommen murklocka. Ska fortsätta gräva ända fram till terassen! Nya växter ska få hem här, bl.a. klockvippan 'Solar Eclipse'. Den blir mörkare vartefter den växer, snart är den mörk brunröd i mitten och limegrön i kanten.

Klockvippa, Heucherella hybr. 'Solar Eclipse' (7.62014)

Den nya anläggningen som gjordes runt körsbärsträdet står fortfarande utan täckbark och sten. Växterna tycks däremot ha klarat sig fint och kommit igång bra. De som bev flyttade ser betydligt starkare ut iår. Har köpt hem ett "strimmigt jättegröe" som ska planteras där under trädet. Kommer nog att göra sig fint med stenar runt det ljusa ca 70cm höga gräset. Tyvärr ser det ut som att den vita höstanemonen strök med under vintern. Ingen av de tre plantorna har kommit igång ännu! Inte heller de fem i rosa som fanns i entrérabatten har börjat på...

Körsbärsrabatten 4.6.2014
7.6.2014
7.6.2014
4.6.2014
vissna fjolårs perenner i stenpartiet, 4.6.2014 
Rodgersia 4.6.2014
Igår hann jag rensa bort både ogräs och en del av förra årets nervissnade perenner. Mycket, mycket finns kvar, men det är en bit på vägen.
(Min positiva sida av hjärnan försöker intala den negativa sidan att det iallafall är mindre jobb kvar än det var igår)

7.6.2014
Måste ännu visa en bild från äppelträdet. Nu börjar det sjunga på de sista blommorna, men ännu för tre dagar sedan blommade det helt ljuvligt i rosa och vitt. Det rosa prydnadsapeln borde vara 'Wabiskaw'. Tyvärr, bilden visar ingen rättvisa, verkligheten är sååå mycket bättre!

Salla/Wabiskaw 4.6.2014

Oj, så klockan tickar iväg! Nu ska jag rusa till butiken innan de stänger. Ska ha kalas åt barnen imoron och missade några saker när jag handlade igår.

Ha en skön helg och njut av vädret!


Kitty

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen