onsdag 15 oktober 2014

Höstsilverax 'Brunette'

Ibland kan man ha väldigt tudelade känslor när det kommer till frost.

Jag har senblommande växter som ibland blir lidande pga frost. Ett bra exempel är Höstsilverax, Actaea simplex 'Brunette' som har vackra mörka blad i djup plommonlila hela sommaren och som till hösten sträcker ut höga stjälkar med långa knoppar. 

Actaea simplex 'Brunette' 13.10.14
Jag har fått vittna dess vackra blom typ 50% av åren jag haft den. Samma sak hände förra hösten, frosten knep knopparna innan de hann slå ut.. 

Året innan, alltså 2012, då fick jag se blomningen!
Det är alltid lika spännande när frostrisken närmar sig, seciellt när de första knopparna äntligen börjat slå ut!


Att sedan få bevittna denna makalösa blomning med de vita spirorna mot den mörka kontrasten på resten av växten! 
Vem kunde ana att en växt med mörka blad, stjälkar och knoppar slår ut vita blommor?!
(om man inte visste det från innan)


Detta år kom den första frosten 15.10.2012. Idag har vi 15.10.2014 och en frostnatt har tagit mina favoriter. Det som skiljer är att vi i år haft en frostnatt redan tidigare. Då slokade knopparna, men mirakulöst rätade dom ut sig dagen efter... Nu tror jag nog att det är kört...

Det fina med denna växt är ändå att du får njuta av dess skönhet hela sommaren, även om man inte hinner se den blomma till hösten! Här ska jag visa några bilder på växtkombinationen från olika månader.

20.6.14
Vi börjar med juni månad, där växterna ännu inte nått sin fulla storlek.

I Juli är det som grönaste. Hostan 'Sum and Substans' har fått stora mäktiga blad och fungerar bra som kontrast för att lyfta fram de mörka bladen på höstsilveraxen.

18.7.14
 Senare i juli. Det börjar bli trångt...

28.7.14
 Början av augusti. Höstsilveraxen har börjat sträcka på sig lite.

4.8.14
 Halva augusti har passerat och man kan tydligt se knopparna som börjar kika fram. I bakgrunden blommar nu dagliljorna som mest.

19.8.14
Detta hörn hör till en av favoriterna i trädgården. Är nöjd med växtkombinationen och den har även varit som inspiration för andra trädgårdsbesökare.



Nästa inlägg: Nattfrost


Kitty

1 kommentar:

Unknown sa...

Brunetten er speciel og meget fin-
Flotte søjler!

Hilsen
JetteMajken

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen