söndag 4 januari 2015

Mitt 2014 - i frågor med bildbomb & text

Efter årsskiftet är det alltid roligt att titta runt och läsa hur andra summerar det gångna året.
På Marias blogg Tidstjuven hittade jag en lista med 15 frågor där viktiga händelser från året plockas ut. Den vill förstås jag också göra! 

Nu tog det mig några dagar att få ut det här på bloggen, men de som känner mig vet att min dator håller på att explodera av foton! 
Det var roligt att titta igenom bilderna (hamnade lite på villovägar emellanåt) och minnas stunderna. Därför lät jag inlägget ta sin tid. Dessutom var det inte enkelt att välja ut dessa "stunder" från det gångna året, men här kommer dom!

1. Den bästa resan
Lördagen den 1 februari då jag öppnade tidningen och fick se bilden på mig själv! Känslan som gick genom kroppen när jag läste om min resa och visste att många andra i nejden också gjorde det... Det är nog den tuffaste resan jag gjort. En lång resa, men den är långt ifrån över!

2. En vinterdag jag minns extra starkt

GRÄNSLÖS välgörenhets konsert! En upplevelse jag aldrig glömmer! Känslan och inlevelsen som berörde varje själ i salen! I mitten av februari kommer jag garanterat att sitta där igen! 
All vinst från konserten går till nejdens handikappade. 2013 köptes specialcyklar för klienterna! 2014 fick de presentkort till möbelaffär för att köpa in bokhyllor och sköna stolar!

3. En person jag spenderade mycket tid med

Daniel. Min Man. Visst är man automatisk mycket tillsammans när man bor i ett hus tillsammans med två barn, men vi gör även annat tillsammans. I somras joinade han gymmet jag går till och vi började boxas tillsammans. Vi har även utfört en hel del trädgårdsprojekt, både hemma och hos andra. 

4. Ett extra fint matminne
Julmiddagen tillsammans med boxnings-gänget från gymmet! Vi hade en lång och rolig kväll med en tre rätters gourmetmiddag på Gourmet Garaget här i Jakobstad.

5. En vårdag jag minns extra starkt
När jag fick planera och förvandla en scen till en "balkong" mitt i Rewellcenter i Vasa under Wasa City Storm. Under helgen pratade tv profilerna Owe Salmela och Åsa Broo (kända från programmet Strömsö) på "min balkong". Kika in här om ni vill se mer bilder.


Min väninna Carinas möhippa var verkligen minnesvärd! Hon blev kidnappad och hamnade att tjäna ihop pengar genom att mäta blodtryck utanför en byaffär. Vi lekte, tävlade, åt, badade bastu och klädde upp oss för att göra stan osäker! Häligt gäng rockbrudar!

När vi hämtade hem kaninerna var också ett minne. Man glädjs så att se barnens lycka! de visste om att kaninerna snart skulle flytta hem till oss, men efter Alex födelsedagskalas överraskade vi barnen och for på en åktur med okänd destination...

För att inte nämna min trädgårdsmästarexamen! Äntligen är skolan över efter 3 års pusslande att få ihop vardagen!

6. En stund för mig själv
Välspenderad egentid, Träning! 

7. En outfit jag kände mig snygg i
Kläderna jag hittade till bloggjulfesten! Det är inte enkelt att hitta något som passar...

8. Så här såg min vardag allt som oftast ut
Praktik och trädgårdsplanering...

Nöta på riks 8:an mellan Jakobstad-Vasa under skoltiden...

Min vardag gick från skola och praktik till jobb som trädgårdsmästare och sedan tillbaka in i köket till vintern.

9. En sommardag jag minns extra starkt
Ordnade för första gången "Öppen trädgård" för allmänheten under Pedersöreveckan.

En av barnens höjdpunkter i sommar var när humorgruppen KAJ spelade i skolparken. Det var en helt fantastisk sommardag under jakobsdagarna och vi var på stranden innan där vi simmade, lekte och hade picknick. Detta var bara några dagar efter att Alva skadade sin hand, en av sommarens sämre minnen, men absolut en händelse man minns! Usch, ryser ännu när jag tänker på det! Bilden är några timmar efter incidenten på gymmet. Nallen fick hon på akuten och glassen var som belöning när hon kom hem.

10. En minnesvärd fest
Bloggjulfesten hör självklart till en av årets fester!

Hade även äran att få ta del av ett helt fantatiskt fint och roligt bröllop på midsommardagen!

11. En viktig händelse
NiceRun 2014. Mitt första lopp!

Köpte ny bil.

12. Så här såg mitt hem ut
April. Köket uppiffat inför våren. Gipsäggen gjorde jag på en kurs med CaisaK som ordnades på Sunds Trädgård.

December. Köket fick stå som värd för årets adventskalender.

13. En höstdag jag minns extra starkt
Dagen, då man kom hem från jobbet och hade fått asfalt på gården!

14. Ett ställe jag spenderade mycket tid på under året
Har försökt satsa på träningen detta år. Det är inte alltid enkelt att få tiden att räcka till, men det är något som jag prioriterat. Fick ihop dubbelt så många timmar än året innan!

15. Ett foto som sammanfattar det här året
2014... Ett fint trädgårdsår! Många händelser... mycket familjeliv... mycket träning... skolan blev klar... mycket jobb... slitna handleder... även ny blogginspiration, tack vare "Finlandssvenska bloggare" som för ihop oss bloggare.

Jag ger året ett högt betyg! 


Vill ni också göra en liknande sammanfattning? 
Nedan finns listan. Kopiera den och fyll i med egna bilder och förklaringar!

1. Den bästa resan
2. En vinterdag jag minns etra starkt
3. En person jag spenderade mycket tid med
4. Ett extra fint matminne 
5. En vårdag jag minns extra starkt 
6. En stund för mig själv
7. En outfit jag kände mig snygg i
8. Så här såg min vardag allt som oftast ut
9. En sommardag jag minns extra starkt
10. En minnesvärd fest
11. En viktig händelse
12. Så här såg mitt hem ut
13. En höstdag jag minns extra starkt
14. Ett ställe jag spenderade mycket tid på under året 
15. Ett foto som sammanfattar det här året


God jul och gott nytt år!

Kitty


2 kommentarer:

Karolina sa...

Underbara stunder.. du har haft en så spannande år!!!

Carita sa...

En sådan fin årskrönika och en sådan resa du gjort! Fina bilder!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen