onsdag 8 april 2015

Entrérabatten vaknar

Vi hade riktigt fint väder igår! Ligger hemma i feber och förkylning, men tog mig ut ett par minuter och fotograferade för att få lite frisk luft. Var tvungen att insuga lite D-vitamin, även om det var bara för en kort stund..



Ännu ser det väldigt grått trist och risigt ut i entrérabatten, men så fort jag tillfrisknar så pass att jag orkar mig ut i trädgården så ska jag börja vårstäda.

Grupper med lökar syns ändå till bland allt annat. Man ser även tulpanlökarna som nu är två år gamla och bara sänder upp en massa klena blad... De kommer inte att ge blommor iår, utan ska tas bort.



Allium är lika tidig som pärlhyacinterna att sticka fram. Den är väldigt kännspak med sina rosa toppar.

Dagliljorna börjar också sända ut nya blad. Det är verkligen dags att klippa ner perennerna nu! Blir bara svårt sedan när de hunnit för långt.


En av mina nyaste perenner som planterades i höstas är Krypblågull, Polemonium reptans 'Stairway to heaven'. Den har ännu lite is runt sig, men jag väntar på att den ska kvickna till och sända upp sina små söta blå blommor!

 HÄR kan ni titta närmare på förändringen i entrérabatten som gjordes i höstas.



En hel del lökar på kommande minsann! Tulpaner, Allium av olika slag, pärlhyacinter osv...
HÄR hittas sorterna jag satte i höstas.



Den här gruppen är jag nyfiken på!
Jag vet att det är Allium som kommer upp, men jag minns inte vilka de andra lökarna är... Minns bara att jag blandade in en annan sort runt dem. Ska bli riktigt spännande att se det blomma sen.

Äntligen är det vår!


Kitty

1 kommentar:

Catarina sa...

Visst är det en intressant tid nu i trädgården när man får gå runt och se vad som visar sig dag för dag.
Du har en härligt inspirerande blogg och jag följer dig med stort intresse i dina trädgårdsprojekt.
Catarina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen