fredag 21 augusti 2015

Att älggräs kan vara så fint...

I höstas köpte jag ett älggräs, en växt jag ALDRIG trodde att skulle följa med mig hem! På jobbet sa jag till kollegan "Varför säljer man det här? Det ser ut som vanligt ogräs! Köper någon sånt?"



Men... Sen slog den ut i blom! Jag visste inte att den kunde blomma så vackert i rosa!!
Det var då tre plantor fick följa med hem!
(Det var rätt sent på hösten, vi höll på att plocka bort alla växter på plantskolan för säsongen.)
När jag sedan skulle plantera dem kom snö, och marken var vit innan jag var klar!


Bladen har redan fått lite höstfärg

Litet Älggräs, Filipendula 'Kahome'



Litet älggräs, Filipendula 'Kahome'
På jobbet har vi ett högre älggräs som har mörk röd/lila ådring i bladen, Sibiriskt älggräs Filipendula palmata 'Red Umbrella'. Tror kanske att jag behöver kompletera med den... 


Kitty

2 kommentarer:

Elisabeth sa...

Hej !

Jättefint amerikanskt älggräs...för det är väl det ? Jag har det svenska vilda växande som en lång häck mot skogen avgränsande..av naturen ditsatt och det blommar också vackert med stora vita vippor! Doftar ljuvligt gör det också ! Någon tipsade mig om att man kan göra saft som med fläderblommorna utav det men det har jag inte provat ännu...

Trevlig helg !
Elisabeth

Rosor och ruiner sa...

Otroligt söta blommor!

/GUnilla

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen