lördag 8 augusti 2015

En hosta i mängden

Alla som känner mig, besökt min trädgård, eller följer bloggen har säkert lagt märke till min kärlek för Funkia, Hosta.

Idag tänke jag presentera en som man sällan ser i plantskolorna, nämligen Hosta 'August moon'.
Jag har en vanlig helgrön Hosta bredvid, men det börjar bli lite trångt, så den gröna ska få flytta på sig! Gillar hur den ljusgröna 'August moon' skiljer ur mellan de långsmala, mörkgröna bladen från dagliljan.


Jag har den i halvskugga, och där trivs den jättebra.
Bladen har lite bredare, rund form, men lite spetsig på toppen. De är ljusgröna och enfärgade.
Blomman sitter på en halvhög, lite kompaktare stjälk som bryter lite på grågrön.
Själva blomman är ganska ljuslila med vita strimmor och inte lika spetsig somma många Hostor kan vara. En riktigt snygg blomning!






Kitty

1 kommentar:

nattugglan sa...

jättefin! Jag gillar också hostor..Har en som liknar din August men heter nog nått annat som jag inte kommer på just nu;( Du har så himla fint i din trädgård...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen