onsdag 26 augusti 2015

Några av dagliljorna i blom

Jag har ett par sorters dagliljor som hoppade över blomningen iår, men nu ska jag visa bilder på några av de som gärna ville visa ansiktet även iår!


Hemerocallis 'Red autumn'

Hemerocallis 'Moonlit masquerade'

Hemerocallis 'Ed Murrey'

Hemerocallis 'Pink Damask'
Min första daglilja EVER, 'Sammy Russel', är hur buskig som helst! För tå år sedan grävde jag upp den, jordförbättrade, delade plantorna och planterade tillbaka ca hälften. Redan året efter var den nästan lika stor igen!


Hemerocallis 'Sammy Russel'
Kvällssolen gav mig en riktig utmaning! Den gjorde att nästan alla bilder hade för mycket röd och blå färg, försökte redigera färgen, men några foton ville inte komma till rätt färg.. Dessutom är starka färger tillräckligt utmanande att fotografera som det är. Dagliljan nedan, 'Minstrel boy', har en mycket djupare och intensivare färg än på bilden.


Hemerocallis 'Minstrel Boy'

Hemerocallis 'Aglow'
Har köpt två nya dagliljor iår, varav en har blommat. Ingen av dem har ännu blivit planterade, så de får för tillfället samsas i plåtbehållare och konservburkar. Lyckades förstås få blomstjälken avbruten på den som blommade, men den fick komma in i en bukett istället. På bilden ser den lite uppblött ut, eftersom stjälken redan hängde ur krukan när jag hittade den. Enligt bilden på lappen i krukan skulle den vara nästan vit med lila detaljer, men den är ganska aprikos...

Hemerocallis 'Blueberry Sundae'

Hemerocallis 'Awesome Blossom'
Det jag gillar med dagliljorna är växtsättet och bladverket i första hand. De blir som stora grästuvor, och jag gillar ju gräs! Runt juli-augusti (ibland ända till sept.-okt.) får man sedan betrakta dess vackra blommor som finns i hur många olika sorter som helst! 

De är snygga och grönskande utfyllare som gör sig lika bra i en perennrabatt som samplanterad i en buskplantering. Funkar även jättefint att ha i kruka. De behöver mycket sol för att vilja blomma (minst 4 timmar sol), så de ska stå på en solig plats.


Kitty

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen