måndag 21 september 2015

Besöket hos paret Ede, del 2

Nu kommer fortsättningen med de sista delarna från Rabbe och Maylen Edes stora trädgård.

Känns lite som att jag valde att spara höjdpunkterna till sist...
Och då vet jag att många redan efter första inlägget tyckte att det var en helt fantastisk trädgård/Lustgård!


Nu ska jag äntligen leda in er genom de vackra kvällsbelysta portarna till årets stora projekt,
Vattenspegeln!




Kan ju tillägga att här hade jag kvällssolen liggande var jag ville ha den!
Känslan när man gick genom de sista portarna och närmade sig den stora vattenspegeln kändes nästan lite magisk. Himlen och vinrankorna speglade sig på ytan och den stora runda muren som stängde ut världen.
Här kunde vi bara inte göra annat än att sätta oss på bänken och ta det lugnt en stund och bara titta!
Muren är så vacker! Den är uppbyggd med samma teknik och material som de höga portarna. Runt hela muren växer vinrankor som May-Len själv tagit sticklingar till och drivit upp. Vissa har ännu inte hunnit så långt utan satsat på att växa upp, medan andra var dingnande fulla med frukt! Nedanför vinrankorna cirklade också plantor med buskblåbär, 





Vilken utsikt!
Detta är livet! Livet på landet!

Man stötte på flera bänkar när man gick runt. En viktig sak enligt mig är just sittplatserna i trädgården. De ska vara många, men det måste inte alltid vara så omständigt. Bara så enkelt som en stol eller bänk här och där ger en möjlighet att sätta sig ner och bara njuta av det man har framför sig!

Utanför muren fanns ännu mera nyttoväxter, som exempelvis Goiji, Kiwi och Björnbär.




Så kommer vi då till uterummet! Här stod en lada, men nu står något för en helt annan användning här! Ett stort uterum med fönster längs hela långsidorna och ett runt fönster på kortsidan. Vem vill inte ha ett sånt att sitta och mysa i i trädgården. Perfekt när man får gäster!



Här bjöds på kaffe, kex och May-Lens fantastiska vetekrans. Tror att jag ALDRIG ätit sån mjuk och god bulle i mitt liv!

Som många vet så älskar jag att hitta ny användning för gamla material, recycling, så ni kan gissa om jag fastnade för lampan som hängde från taket?!!
Ett vitmålat armeringsnät och en ljusslinga med färgade bollar.


Efter att vi gått omkring och njutit av den stora fantastiska trädgården, nästan så att man kan alla det för en park, så gick vi över vägen till huset. Där möttes jag av något alldeles extra... Ett växthus som man helt enkelt inte kunde motstå att närma sig... Här snackar vi odling av vindruvor!!





Helt otroligt att titta uppåt och bara se massiva vindruvsklasar hängandes från väggar och tak!


Tack Rabbe och May-Len för att ni bjöd in oss från trädgårdsföreningen! Hoppas verligen att jag har möjlighet att återkomma flera gånger!

Det här var en bra avslutning på dagen. NÖT hade ordnat en buss som startade kl.17 från stan, men jag var på jobbet och slutade först kl.18. Blev upphämtad av Maj och körde med bil istället, så gjorde även några andra. Var riktigt skönt att bara få gå runt och njuta av den vackra omgivningen efter en stressig dag på jobbet!

Måste faktiskt säga att vi har en mycket aktiv trädgårdsförening här i Österbotten! Så fort det ordnas resor eller trädgårdsbesök så är deltagandet och intresset stort. Denna kväll var ca 70 medlemmar närvarande!

Missade du första delen? Ingen panik, bara att kika in HÄR!

Kitty
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen