fredag 25 september 2015

Höstens kurs med mig

Förra veckan startade jag upp höstens kurs på Arbis i Nykarleby.

"Styla uteplatsen/trappan inför hösten och vintern"

Kursen kör tre tisdagskvällar och denna vecka var den andra gången vi träffades. Den här gången var vi på Sunds Trädgård för att göra våra planteringar. Jag hade varit där på dagen och fixat bordet var vi skulle stå och plantera. Jag hade plockat ihop lite inspiration på bordet, ni ska få se lite bilder.





I den svarta lådan satte jag en Höstkärlek (de är fina när de får ett litet snötäcke på sig, som hattar) och på sidorna murgröna och calluna. Jag tycker att det är snyggt att dra några stjälkar av murgrönan runt plantorna, istället för att bara låta den hänga på sidan. Använde bara en calluna på var sida, men valde att ta en tvåfärgad. De hade så stora och fina plantor som fyllde ut bra och gav lite färg.



Anemone är en snygg och senblommande perenn som passar bra att använda i planteringar eller bara enskillt i kruka. De klarar sig långt in på hösten, men högst troligen övervintrar den inte i kruka.



Växter hade vi minsann att välja mellan! Här fanns lite vad som helst, bara att gå runt och välja.


Såna här kvällar är alltid så mysiga och roliga.
En timme efter att vi körde igång stängde trädgårdshandeln och våra två sista timmar fick vi vara helt ensamma där. Vi var placerad inne i "säsongs växthuset" mitt bland alla växter, med mörkret som lade sig ute, men värmen och glädjen som höjde sig inne!


Stämningen, inspirationen och kreativitetet var på topp och en efter den andra skuttade iväg med sina shoppingvagnar fulla av växter och planteringar. Några hann jag få bild på...






Det var så roligt, kanske jag måste ordna en ny kurs till våren...

Nästa vecka kommer mina åtta kursdeltagare hem till mig, då sa vi fortsätta med samma tema.



Kitty

1 kommentar:

♥Min Eden♥ sa...

Underbart!!!
(Jag plantar Stjärnflockorna i min extra-rabatt så får du ta dem nästa år...)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen