söndag 11 oktober 2015

Ett fruset resultat från sista kurskvällen

För knappt två veckor sedan hade jag den sista kurskvällen med mitt Arbis-gäng. Den gången var vi faktiskt hemma hos mig. Vi började med att gå en väng i trädgården, eftersom alla var nyfikna på hur det ser ut hemma hos mig. Sedan informerade jag om kvällens uppgift innan vi gick in i värmen och tog oss en fikapaus.

Uppgiften var att ställa om från sommar till höst/vinter på terassen intill trappan

Vi tömde och flyttade trälådor och borden gjorda av lastpallar.

De fick då börja från en helt tom canvas och bestämma själva var och hur de skulle placeras och sedan plocka in krukoroch växter. Jag hade växter till förfogande så att de kunde välja själv vad som skulle planteras i vad och placera ut.

De hämtade naturmaterial som mossa, kottar, stora och små grenar samt kvistar av tall och gran.

Emellanåt tog vi ett steg tillbaka och gick igenom plus och minus med arrangerandet och jag gav dem tips på lösningar angående djup och höjd mm.

 Innan vi blev klara var det rätt så mörkt ute och vi såg knappt hur det egentligen blev. Men mina kursdeltagare var nöjda både med resultatet, kvällen och kursen överlag! Det gör en så glad att få så fin feedback som jag fick efter alla timmar man satt på planering. Det värmer!



(Jag ursäktar kvalitén på bilderna, men det var för mörk när jag skulle fotografera!)

Igår när jag fotograferade lite i trädgården så tog jag även lite mer bilder av platsen på terassen som ställdes i ordning på kursen jag hade i september.
Nu hade det varit frost fyra nätter, så det som fanns kvar av perenner och sommarblommor ser ju inte ut för något mera.
Blir att ställa om helt för vinter nu och ta bort alla fula och frusna växter!






På bilden ovan ser man tydligt att det nu finns äxter som måste bytas och krukor som helt ska lyftas bort. Men här innan ville jag inte röra något, utan ha det precis som mitt kursgäng hade ställt det.


Det var faktiskt en riktigt kall och krispig morgon när dessa fotograferades. Man kan se hur taket är vitt av frost och hur kalla färgerna på bilderna blev när inte solen orkade över de höga träden.

För mig blir det lite tudelade känslor med frost!

Frosten får många väter att bli riktigt fula och meddela att snart är vintern här. Lite ledsamt med de senblommande växterna som kanske inte hinner blomma klart och färgerna i trädgården som går över till gulbruna slaskiga färger.

Men! Hur fint är det inte att fotografera frost! Jag älskar verkligen de sprakande frostiga iskristallerna som bildas på knoppar och blad! Känslan när man hör hur det knarrar under skorna när man går över gräset och hur frisk luften känns.

Mer inlägg om kursen hittas HÄR och HÄR.


Kitty

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen