tisdag 17 november 2015

Att plantera växter i snöslask...

I söndags kom den första snön. Det var stora blöta flingor, som blev till vatten så fort de träffade marken. Men det fick minsann fart i mig! Jag bytte om direkt och gick ut i trädgården!
Jag har ju så mycket jag måste ha gjort ännu!!
(Snön ville inte synas så bra på bild, ser bara ut som suddiga ränder)



Vi byggde nyligen upp en liten stenmur mellan två stora stenar, för att skapa en liten ficka, där jag kunde plantera min Forsythia. Busken har stått hela sommaren och hösten i en korg intill ladan. Den har passat in riktigt bra där, men jag ville ju egentligen få ner den i marken lite tidigare än såhär.

Dagen då vi hade plockat stenarna klippte jag till en bit av rotspärr-duk, och satte ner den som en påse.
Jag har tidigare försökt plantera nära skogen, och det lyckas inte!
Det tar inte många år för skogens rötter att ta över och kväva växterna. Därför satte jag rotspärren som skydd. Den släpper igenom vatten, men inte rötter!
Hade förstås alltför lite mylla hemma, så däför lämnade planteringen halvfärdig. Tog inte många dagar inna jordsäckarna fanns hemma, men ändå hade det lämnat och stå...


Men nu är det planterat!
Planterade lite annat runt också, så att det är fint hela säsongen.
Där finns nu Forsythia 'Northern Gold', Hemerocallis 'Blueberry sundae', Hosta 'Robert Frost' och Geranium macrorrhitzum 'Czakor'.


Blir en mjuk övergång till skogen. Och vi är ju "stenrika" här, så det smälter så bra in i miljön.

Jag köpte den stora (Forsythia 'Northern Gold') och den mindre (Forsythia 'Maluch') fick jag av en väninna när jag hjälpte henne flytta ett äppelträd i våras. Den mindre busken planterades redan i somras. Den står nu i raden med buskar och fruktträd, som avgränsar gräset och gruset på bakgården.



Kommer att bli fint till våren när båda buskarna står och blommar knallgult på två olika nivåer på bakgården! Speciellt eftersom de blommar tidigt på bar kvist innan så mycket annat hunnit grönska.

När jag sedan gick in började det snöa ännu mer!
Det tog inte länge innan gräset var helt vitt. Senare på kvällen var barnen ute och åkte pulka och rullade bollar till små snögubbar!



Oj, så roligt barnen hade! De var ut och lekte i mörkret ända tills jag ropade in dem till kvällsmål!
När vi vaknade följande morgon var snön borta!



Kitty

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen