måndag 9 november 2015

Paraplyalmen

Idag ska jag visa lite olika skepnader och linjer av Paraplyalmen, Ulmus glabra pendula.

Jag köpte mitt träd i juni, efter att vinterns våta och tunga snö hade brutit av trädet som stod på platsen innan. (Inlägg om det HÄR)



Paraplyalmens krona 21.7.15
Paraplyalmen klarar sig bra här uppe i zon 4 (Finland).
När den kom ut på marknaden får några år sedan var den rankad zon 3, men nu när den blivit odlad här så börjar man se att zonen höjts till 4-5.

Den trivs bäst i sol-halvskugga.

Trädets krona är hängande, med en paraplylik form.

Under perioden trädet står med bara grenar kan man tydligt se grenarnas sicksack mönster.

De stora gröna bladen är ovala och med tandad kant.

Grenarna kan bli väldigt långa. Även om stamhöjden är rejäl kan det vara bra att beskära lite, både för att få en tätare krona med snygg form, men även för att hålla stammen synlig.

Min unga Paraplyalm fotograferad underifrån

Är väldigt nöjd med min Alm!
Det fyller sin funktion i min anläggning. Jag ville ha en vacker och intressant höjd som blickfång.
Precis det fick jag!


Kitty

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen