måndag 2 november 2015

Trädgårdsjobb 1:a november

Här är jag fortfarande sjuk, tycks ta sin tid det här...

Igår hade jag ett ögonblick på dagen då jag ändå kom mig ut. Solen var uppe och lyste över trädgården, men förstås hann jag aldrig fotografera något innan den hade gått bakom träden.

Mobilen låg i fickan, så något förevigades, nämligen en av sakerna på min checklista som äntligen blev gjort. Förra hösten när jag grävde upp hörnet på bakgården tog jag tillvara Sköldbräcka, Darmera peltata, som hade växt mellan buskarna. Satte alla rötter i en låda. När vi hade grävt, bytt jord, täckt med duk och bark, så ställdes lådan bakom stenen i väntan på plantering (de trivs i lite skuggigare lägen). Då kom snön!

Sköldbräckorna låg otäckta i lådan under snön hela vintern.

Till våren tänkte jag att det säkert var kört, men lät lådan ligga kvar.
Och vad hände sedan? Jo, tecken på liv visade sig!

27 juni 2015
27 Juni 2015
Jag har tänkt plantera dem hela sommaren, men det har aldrig blivit av! När jag igår skulle lyfta upp lådan så följde en hel del bark med. De hade nämligen fått långa fina rötter som växt igenom hålen i lådan och hittat fukt i barken!



Jag separerade de grova ytliga rotbitarna och klippte av sånt som såg dåligt ut. De växer med ytliga rötter (lik dvärgiris), och från dem går finare rötter ner i jorden. Satte två bitar till sidan som jag planterade där lådan hade stått. Efter att ha planterat en av de mindre rotbitarna i en kruka, som ska ner i vinterförvaring, så orkade jag inte mer.
Konstaterade helt enkelt att det får lämna!



Sedan slog mig en tanke, lyfte på luren och ringde min bloggsyster Nina. Lite senare var en påse rötter av Sköldbräckan tillsammans med två Hosta plantor levererade hem till henne!


Nedan kan ni se hur de ser ut i verkligheten, blommorna som kommer tidigt på våren, sedan fullstora i grönska och sist senhöst med Höstsilverax i bakgrunden.




Bilder lånade här och här!

Har nog fotograferat dem själv någongång, men nu hittade jag inte de bilderna...

Hann få ner några andra plantor i vinterförvaringen också (läs:mina odlingslådor i köksträdgården...), men oj så mycket det ännu finns att göra..
Men, tar ingen panik, nog har mina krukor i snön överlevt tidigare år också!


Kitty

1 kommentar:

♥Min Eden♥ sa...

Tack så hjärtligt, nu borde jag bara få ner dem i jorden jag också :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen