onsdag 30 december 2015

Nyårsförberedelser

Iår firar vi som vanligt in nyåret med samma vänner som vi brukar. Det har blivit en tradition. Förra året var vi hemma hos oss, så nu är det deras hus som gäller iår.

Jag ska förbereda lite ingredienser till mina snacks som jag alltid brukar ha, så är det bara att slänga ihop på plats sen. De ska inte göras i förväg, för då mjuknar chipsen. Brukar göra två varianter, en med kyckling och färskost med svartpeppar och en med mozzarella, tomat och basilika. Köpte även avocado iår som jag tänkt göra en tredje variant av. Rekommenderar att servera med champagne eller mousserande vin. 

Jag ska ha med kvällsfikat och desserten.
Det blir godis, rocky road, chips, dipp och mina snacks på tortillachips. Desserten blir creme brulée. Tänker inte sätta så mycket tid på det, utan jag fuskar och använder ett färdigt pulver som ska vispas ner i uppkokt gräddmjölk. Har använt det tidigare och vet att det blir hur gott som helst! Det ska få stelna i kylen och sedan är det bara att ta med, strö över socker och bränna med gasbrännare innan servering.
Vi kör med pajer och sallad som huvudrätt iår.


Var nyss via jobbet och köpte lite tulpaner och snittblommor till nyårsbuketten...



Min nyårsbukett: Tulpaner, kvistkrysantem, Silverfärgad gypsophila och texasgräs, ormgran, eucalyptus och aspidistra.

Buketten består av: 
Vita tulpaner, små grönvita kvistkrysantemer, Silverfärgad gypsophila och texasgräs, ormgran, eucalyptus och aspidistra.

Ska bli så roligt att få sitta hela kvällen och bara prata, äta och umgås. Även om både vi och dom har två barn var så är det faktiskt det vi får göra! Våra barn kommer alltid så bra överrens, leker och har roligt! Enda gången vi ser skymten av dem är vid matbordet och när raketerna tänds.

Nyår 2014 hade vi hemgjord pizza, sallader och cheesecake med lemoncurd till efterrätt. På kvällen hade vi mina snacks på tortillachips och annat gott. Bordsarrangemanget hittas HÄR.

Nyår 2013 var det grisinnerfilé och ugnsrostade rotsaker på menyn. Lchf cheesecake med hallon till efterrätt och godsaker och mina snacks till kvällen. I detta inlägg hittar ni även bild på snacksen jag nämnt nu flera gånger. Gör alltid nån bukett eller bordsdekoration, detta år i vitt och silver av tulpaner mm i stickmassa.

Nyår 2012 Var vi hemma hos oss och flamberade oxfilé! Det året hade jag också arrangemang med vita tulpaner, men med martorn i blått och lite kottar mm.

Önskar er alla en rikigt fin nyårsafton!
Här ska jag fortsätta mina förberedelser nu.


Kitty

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen