torsdag 28 januari 2016

Min vinterträdgård - Film

Oj  oj, det blev många timmar framför datorn igår!
(Och idag...)

Det hela började på eftermiddagen, då tog jag kameran och gick ut i trädgården.
Vi har fått rätt mycket snö, vilket säkert inte undgått någon, och det har varit jättekallt! Nu var det plusgrader, takdropp och snön som sjönk ihop.

Jag har äntligen fått nerladdat ett movie maker-program till datorn så att jag kan redigera mina filmklipp filmade med kameran istället för mobilen.

Men att lära sig ett nytt program på egen hand genom att pröva sig fram tar tid.
Mycket tid!

Sedan kunde den inte laddas upp direkt, utan behövde sparas i nytt filformat.
Det gick ju inte heller smärtfritt...
Försökte "lokalisera och eliminera" för programmet "okänd filer" femtioelva gånger!
Det tog evigheter att försöka spara film-filen. Och jätteroligt när det tog typ en timme och sen kom error igen att det ännu finns obekanta filer i filmen som måste raderas!
Kunde inte heller skicka filmen direkt till youtube-kanalen, eftersom programmet vägrade godkänna mitt användarnamn och lösenord!

Programmet var i övrigt ganska enkelt att använda sedan man kommit på knixet. Det jag inte hittat i detta program ännu var hur jag tillsätter en text mitt i filmen, men kanske jag upptäcker det ännu... om det går.
Men jag hoppas att det inte ska bli samma problem varje gång filen ska konverteras!!!
Resultatet av filmen är inte det jag hade skapat innan konverteringen. Har plockat bort både en del bilder och snuttar... Vissa mer nödvändiga, vissa mindre. Nåjaa, det var första gången... suck...

Plockade in lite bilder från sommaren i filmen, så ni kan se vad som gömmer sig där under snön. Vissa bilder var så perfekta, men efter att några klipp raderades så ändrades sammanhängandet...

Här kan ni kolla filmen iallafall


Men måste säga att jag gillar Viva Video som jag använder på mobilen!
Första gången jag testade Viva Video så klippte jag ihop filmsnuttarna, gjorde lite redigeringar, satte in lite texter och musik. Sedan valde jag att sända till youtube och kopplades upp på en gång. Uppladdningen gick hyfsat snabbt (några minuter, beror på vad man jämför med), sen var det klart!

Kanske det går bättre nästa gång när jag vet lite hur det funkar... Håller både tummar och tår!

Är det någon annan som använder Microsoft movie maker?
Dela gärna med er av tips eller hör av er!
Kanske vi kan ta en fika och titta närmare på programmet?

Kitty

1 kommentar:

Annika Christensen sa...

Så kul att se. Det är inte alldeles lätta att klippa ihop en film. Tycker du lyckats jättebra.
Jag filmar med min riktiga kamera så jag har inte provat det här.
Trevlig helg till dig
Annika

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen