tisdag 16 februari 2016

Odla ärtskott och grodda inomhus

Det finns ju faktiskt en hel del grönt man kan odla inomhus även vintertid. Och hur roligt är det inte att klippa lite krasse över en smörgås, dekorera maträtten med ärtskott eller bara mixa lite groddar eller gröna skott i en sallad?! Speciellt då om du själv odlat eller groddat dem!

Något som är busenkelt är ärter.
1. Blötlägg torkade ärter några timmar eller över natten.
2. Förbered någon typ av kruka eller behållare med jord.
De får ganska mycket rötter, men klara sig med ca 3-5 cm ifall man har exempelvis ett djupare fat.
3. Strö ärterna över jorden.
Ärter är mörkesgroende och behöver täckas med jord eller lock. Jag brukar strö på ca 1 cm jord.
4. Ställ dem ljusare efter att ärterna grott.
5. Duscha med en spraykanna ett par gånger om dagen eller vattna.
Om de torkar gror de inte.
6. Inom ca 16 dagar borde dina skott vara redo att skörda!
Ifall du inte klipper av den ända nerifrån så förgrenas de och fortsätter att ge skörd!


Den 9:e februari satte jag ärter i blöt. Samma kväll sådde jag i två plåtburka och två dagar senare sådde jag en kruka.
Den 15:e februari hade de kommit såhär långt.


Minns ni att jag visade lite salladsåterbruk förra veckan? Om inte kan ni kika HÄR. I mitten har slladen stuckit iväg och börjat producera fina salladsblad. Salladsroten planterades samma dag som första ärtsådden, men den hade stått i blöt typ 6 dagar innan.

6 dagar efter sådd
4 dagar efter sådd
Om ni missade mitt inlägg om groddar och andra gröna skott att odla inomhus så klicka in dig HÄR.
Nelson garden har en serie som heter micro leaf, som ni ser i mitt länkade inlägg ovan. Det är ekologiska frön och de är lämpade för precis detta. Kanske det finns andra märken också, har faktiskt inte kollat, eftersom jag har enkel tillgång till just dessa.

Det finns flera olika sallader, kålar och grönsaker som man kan gro som skott, lika som ärtskotten.
Exempelvis. Grönkål, Mizuna, Bladsarepta, Solrosfrö, Ärter, Krasse, Rättika, Rädisa, Gurkört, Koriander, Broccoli och Pak choi.

Testa att gro och grodda egna vintergröna godsaker!
Det är jätteintressant när man börjar på och man vill testa mer och mer.

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

3 kommentarer:

lavendia sa...

Ärtskott odlar jag också. Det är säkert lika nyttigt som det ser ut. / Britt

Trädgårdsform & design sa...

Visst är det kul att odla skott... Var ett tag sedan nu. Får kanske ge mig på det igen :) //Victoria

Nina sa...

Tack för ett inspirerande odla inlägg!
Nu har jag också "sått" ärter i jord och hoppas det snart dyker upp ärtskott :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen