fredag 15 april 2016

Blommig fredag: "De första"

Veckorna och dagarna bara flyger förbi känns det som. Veckans Blommig fredag bjuder på temat "De första" och självklart ska jag försöka bidra med något. Här har ju våren precis kommit igång, så några blommor finns ännu inte i trädgården, förrutom penséerna på terassen.

Idag är den första dagen jag riktigt jobbat på i trädgården.
Och jag har njutit till max!
Hästdynga har jag hämtat från en väninnas stall och jag har även ympat in två nya grenar på ett äppelträd! Ympning såhär tidigt är ganska riskfyllt här, borde ha väntat 2-3 veckor, men jag tog risken och gjorde det nu.

Några krokusar har börjat visa sina knoppar, det är alltid de gula som blommar först hos mig, men i övrigt så är de bara gröna och slutna ännu.




Alla i familjen, utom sonen som var på språng, har jobbat i trädgården idag. Jag har rensat flera rabatter, beskurit träd och buskar, tagit upp övervintrade perenner ur odlingslådorna och mycket mer.

Årets första dag i trädgården kändes suverän... Men nu är jag genomfrusen!




Dottern har både räffsat, serverat vatten till oss, "hjälpt till", utforskat skogen och planterat lingon i sandformar... :)




I köksträdgården har de första grönsakerna kommit upp.
Det är rädisa och spenat som grott. De sådde jag i mitten av mars på friland, helt utan förhoppningar. Så nu är glädjen stor!
Här kan du läsa inlägget: "Hur går det med vintersådden?"



Det var intressant och spännande att gå ut och se efter växterna idag efter två köldknäppar. Imorsse låg temperaturen på noll grader, men vi hade -7 inatt, så ännu är det fruset även om vi har 6 grader varmt nu. Men penséerna hade klarat sig jättebra och likaså mina små grönsaker i odlingslådan!

Titta in hos Bland Rosor och Bladlöss för fler inlägg i samma tema!

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

4 kommentarer:

Meta sa...

vad härligt att våren är på gång hos dig med. Det är spännande att se hur det är med våren i grannländerna åxå. Det är stor skillnad har jag sett.
Ha det gott i helgen
Kram Meta

lavendia sa...

Det låter härligt. Men så varmt är det inte precis. Så man får ta litet fikapauser inomhus emellanåt. Vilken duktig hjälpreda. / Britt

Maribel sa...

Känns härligt när man fått vårstäda i rabatter och trädgård.
Trevligt när man hjälps åt, då blir det roligare.
Ha en fin helg / Marika

Gela sa...

Har också haft mina första dagar i trädgården och rensat både i köksträdgården och i rabatterna. Men man är bra frusen än efter att ha varit ute en hel dag. Fint du har det hos dig. Önskar dig en fin vecka/Gela

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen