torsdag 14 april 2016

Uppdatering från fönsterodlingen

Hur intressant är det inte att följa med vad som händer på fönsterbrädan??

Man är liksom tvungen att gå och kolla läget minst morgon och kväll för att se hur läget med fördrivningen framskrider.

Tomaterna och chiliplantorna växer på rätt så bra.
Jag har inte försökt mig på att så egna tomatplantor på ett par år, men nu när jag har växtlampa så ser jag en klar skillnad. Detta fönster är ju faktiskt mot väst och har bara kvällssol, men rummet är ändå ljust och växtlampan ger det där extra ljuset de behöver. Det som är bra med rummet är att det är svalast av alla rum i huset.
I övrigt är det varmt och torrt i vårt hus, vilket inte är den bästa miljön för uppdrivning av plantor.

Chili 13.4.16
Chili 'Piment d´Espelette' 13.4.16
Kärsbärstomat 'Tine Tim' 13.4.16
Har hela tiden fram gula limfällor.
Det finns några enstaka torvflugor hela tiden, men limfällorna fångar dem så friskt så!
Ska byta dessa så att det ser lite bättre ut. De har varit framme x antal veckor och fångat x antal flugor...


Sorterna valde jag för att de går att odla på friland.
Då blir mina förutsättningar mycket bättre med tanke på att jag saknar växthus.

tomatfröna sprack 12.3

8 mars sådde jag fröna.
12 mars hade tomaterna börjat gro.
15 mars sprack även chili fram.
23 mars omskolning av plantor till egna krukor.
Några veckor efter omskolning började jag gödselvattna ett par gånger i veckan.

Här kan ni kika in ifall ni vill se inlägget med filmklipp när jag skolade om tomatplantorna.

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

1 kommentar:

lavendia sa...

Det ser ju finfint ut! / Britt

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen