lördag 21 maj 2016

Första skörden

Igår var jag ute i köksträdgården. Jag hinner knappt börja på med trädgårdsarbete innan dottern är där och vill hjälpa till. Och det får hon självklart! Att följa med hur grönsakerna som vintersåddes växer är så intressant för henne, och för mig med.


Alla spenatfrön hade inte grott, men jag har kompletterat med nya frön och nu har de spruckit fram också.
Förra helgen när vi hade en solig dag så fick de lite för varmt tror jag, eller så är det något annat som är fel... När jag gick och lyfte bort locket för att vädra odlingslådan så visade mätaren 49,8 grader!! Några av plantorna ser gula och fula ut, medans några är hur fina som helst och fortsätter att producera nya blad.


Sommarmorötterna och dillen fortsätter att växa...


Salladen likaså!
Romersk sallad är en av mina favoriter! Det gör mig så glad att se dem växa, även om inte alla frön har grott. Hade inte räknat med det heller, eftersom mina frön hade gått en bra bit över rekommenderat datum.


Rädisorna börjar ha riktigt fin storlek



Alva ville så gärna att vi skulle smaka på dem, så självklart skördade vi vår första rädisa!
Han var riktigt förtjust i bladen och plockade i sig det ena efter det andra. Själva rädisorna tycker hon att är lite för starka i smaken.
Roligast var att sätta änden av blasten i munnen och sedan tugga i sig som en kanin...




Hon satt och putsade jorden av rädisan medans hon smaskade i sig blasten, och pratade om hur fina rädisorna är.

Det är en glädje att se hur intresserade barnen är att smaka på alla grönsaker.
Speciellt när de själva fått vara med och så, vattna och skörda! Jag uppmuntrar dem mer än gärna att vistas i trädgården. Hur ska de annars lära sig hur det går till innan grönsakerna landar på matbordet?!

Efter att jag spolat av rädisan var det dags för den första tuggan... Och nog var det gott! Krispigt, saftigt, fräscht men samtidigt lite kryddig.
Främst av allt så är den odlad på egen gård!


Hos oss älskar barnen rabarber.
De börjar få lite storlek nu, och jag som skulle flytta dem innan de växt till sig...
Snart får vi göra den första rabarberpajen!



Det var allt från min köksträdgård för denna gång!
Ha en fin helg allihopa!


Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

2 kommentarer:

Rost och rädisor sa...

Så fint det ser ut och roligt att Alva vill vara med. Första rädisan för året är verkligen alldeles speciell.
Glömde locket på varmbänken en dag och fick också gula blad. Det går blixtsnabbt när solen tittar fram.
Ha det så fint
/Anette

Helt enkelt hemma hos mig sa...

Åh vad härligt att du har trädgårds mys med dina barn, att de VILL vara med och upptäcka! Min dotter var (obs var) med när hon var liten. Nu är hon 16 och gör som brossan som är 20, uppskattar när jag har gjort något av det som vi har i trädgården men de vill inte hjälpa till längre. Jag hoppas dock att jag har hjälpt till att så ett frö i dem så de senare i livet minns vad vi gjorde och kanske vill testa det själva, Igen :)
Önskar en en fortsatt skön Söndag

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen