fredag 6 maj 2016

Nybygge i köksträdgården


Nu är det inte långt kvar innan jag är klar att börja odla i alla mina lådor!

Måste få hem mera jord ännu, för det gapar lite tomt i den ena nybyggda lådan och den ena befintliga lådan som blev flyttad senare.

Jag började med att fundera lite hur jag vill ha det och vilka material som behövs.
Sedan tog jag kontakt med min bygghandlaren som jag alltid går till Bautas Byggcenter här i Jakobstad.
HÄR är deras hemsida och HÄR hittar ni dem på facebook.

Jag gick in och måttbeställde alla delar till båda mina lådor och till tre nya lockramar.
Två timmar senare kom jag tillbaka och då stod allt snyggt på en lastpall och väntade på mig!
Fick råd med vilka skruvar jag ska använda och begav mig sedan hemåt.


Att måttbeställa sitt material är behändigt ifall man inte råkar ha tillgång till bilsläp.
Vi hade släpet fullt med skräp efter att jag vårstädat i trädgården, dessutom är ribborna 5m långa, så de skulle stå ut ganska långt.

Kan verkligen rekommendera stället!
Jag får alltid trevlig och sakkunnig betjäning!

Fick rätt snart återvända till Byggcenter...
Våran skruvdragare har sett sina bästa dagar, så vi har använt sonens som han fått av sin farfar i present för ett antal år sedan. Den var rätt slö och orkade inte dra in skruvarna helt. När jag skulle stöpsla i sladden till laddaren så gick sladden av... suck!
Följande dag åkte jag förbi Bautas Byggcenter innan jobbet.

På byggcenter hittar man inte bara byggmaterial (för inne och ute), huspaket, arbetskläder, spisar och vitvaror mm. Nej, här hittar man även verktyg av alla slag och av hög kvalitet! Märket ni hittar på verktygen här är DeWalt.

Fick bra presenterat hur maskinen jag ville ha fungerar och vad den har för egenskaper.
Köpte min livs första skruvdragare! Jag behöver ju faktist en!

Senare på jobbet kunde jag knappt vänta på att få åka hem så att jag fick börja skruva ihop mina lock-ramar!
Vilken byggarglädje att ha bra verktyg att jobba med! Så nöjd!
Maken var också nöjd över mitt inköp!


Kan ni tänka er, Jag gjorde en film om mitt byggande också?!
Här får ni se lite hur jag byggt lådorna, hur det gick till när de gamla flyttades och ramar till locken blev till.


Tack till Bautas Byggcenter!
Besök dem du också på Bottenviksvägen, (fd. Påras gård).
Det finns dessutom massor av produkter att få tag i som inte är lagervaror, och med riktigt snabb leveranstid!

När vi renoverade hallen förra våren använde vi oss också av Byggcenter. Där inhandlade vi allt byggmaterial, måttbeställda delar till platsbyggd förvaring, möbelfärg, golvkakel, golvvärme, klädstång...
Här hittar ni alla inlägg om hallen.

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen