tisdag 17 maj 2016

Projekt "Norrhörnet" framskrider...

Det är mycket pågång nu!
Både i trädgården och på jobbet.

Hade ledigt söndag och måndag, så nu är vi bra pågång i norrhörnet.
Måste säga att det var nog till en stor nytta att ha makens minihjullastare till hands under processen!
Missade du första delen om norrhörnet? Gå då in här och läs.



På söndag kväll fick vi klart underlaget till stengången. När det var dags att lägga stenen så skickade jag in gubben för att fixa middag och började anlägga stenen själv. Hade kommit en bra bit på vägen innan det blev middagspaus.


Efter att vi intagit lite ny energi så var det bara att dra på arbetshandskarna igen och fortsätta.
Maken tog hand om all jordmassa och grästuvor som vi grävde bort. Vi använde det bakom garaget för att fylla upp. senare ska vi så in nytt gräs där.

Jag fortsatte med mina stenar.
Blev runt 400 stenar som jag först plockade från lastpallen till skottkärran, gick med den tunga skottkärran, sedan bar jag alla stenarna från skottkärran fram till anläggningsplatsen och satte dem där de skulle vara. En hel del konkande och bärande!


Gav mig inte innan jag hade klart!
Tror att det tog mig strax under 3 timmar att få ut all sten, inklusive allt bärande!

Det kändes bra när man sedan fick gå in och sätta sig ner i soffan.
Eller... bra och bra...
Låren, baken, korsryggen och handlederna var nog ganska så sjuka.

På måndag hade jag då min enda lediga dag från jobbet denna vecka. Startade dagen med att tvätta, hänga och vika kläder, plocka i diskmaskinen och handla mat. Avnjöt en sallad på terassen och sedan körde jag till jobbet och köpte gräsfrön, fogsand och marksten som jag skulle använda som kant mot min stengång.

När jag ko hem så kröp jag först runt på mina stenar och slog på dem alla med gummiklubban. Plockade ut kantstenarna och började sedan borsta in fogsanden!


Men kan ni tänka er, det blev en liten film av detta?!



Senare på kvällen fick jag äntligen den sista odlingslådan ner i gruset och jag hann även så frön i en odlingslåda till!
(Min omgjorda odlingsplan skrev jag om igår)

Helt produktiv ledig dag. Får känna mig nöjd.

Ska försöka hinna vara produktiv på bloggen denna vecka också, men vi har trädgårdsdagar på sunds i helgen, så jag jobbar tisdag-söndag och troligen lämnar jag kvar efter att mina skift är slut.
Det är mycket som ska ställas i ordning, men det är ju bara sååå kul!

Ha en fin vecka och välkomna till Sunds trädgård i Jakobstad på Trädgårdsdagar fredag och lördag, 20-21 maj!

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

7 kommentarer:

lavendia sa...

Du behöver inte gå på gym, det ser jag. Vad duktiga ni är. Och vad långt ni hunnit. Ska bli kul att se fortsättningen. / Britt

Malin sa...

Det blir ju snyggt! Men mycke jobb...
Du har det roligaste kvar sen, att plantera rabatten runt om! :)

Bettina Bäck sa...

Jösses vilken fart! Blir supersnyggt!

Ingela sa...

Så otroligt snyggt och prydligt det blev! Heja!

Anonym sa...

Oj så snyggt det blev!
Vad använde ni för material ovanpå filtduken? Och vad är skillnaden att använda fogsand och blästringssand? Vi skall nämligen börja göra en gång av betongplattor och vill ju få det så bra som möjligt :) //Emilia

Drömgården sa...

Emilia, ovanpå duken satte vi först 10-15cm 0-12 grus som packades bra. Sedan några cm av 0-4 grus.
/Kitty

Anonym sa...

Tack! Skall föra vidare det åt sambon då så han vet vad vi skall beställa :) //Emilia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen