måndag 23 maj 2016

Solig kväll på bakgården

Vilken dag vi haft! Så otroligt vackert väder!
Har inte kunnat spendera så mycket tid i trädgården som planerat, även om jag var ledig hela dagen. Har nämligen minstingen som ligger i feber och magsjuka... Blir att vara hemma med henne imorgon ännu, åtminstone..

Efter att jag vattnat i trädgården på kvällen så passade jag på att fotografera i det vackra kvällsljuset.

Efter allt regn som kommit senaste tiden så har gräset grönskat till riktigt ordentligt! På bilden nedan är det mest mossgräsmatta närmast, men längre bort är det riktigt grönt.
"Projekt: Norrhörnet" har stått stilla den senaste veckan eftersom jag jobbat så mycket, det har regnat mycket och eftersom jag väntar på ett jordlass! Förhoppningsvis kommer matjorden imorgon (inte för att jag tror att jag hinner göra något åt det imorgon, men det finns ju på gården färdigt när man väl hittar tid till det).


Även om det känns som en massdöd i trädgården iår, så har relativt mycket klarat sig i den nya anläggningen. Det är ett gräs som ser dött ut och de två rödbladiga smällspireorna som flyttades dit och klipptes ner ser inte ut att ha det så bra. Den ena börjar få blad, men inte den andra..


Ett gräs (mitt nyaste som planterades förra sommaren) gjorde mig riktigt överraskad redan för ett par veckor sedan! Det började grönska redan innan perennerna, och gräs är ju oftast ganska sena här norröver. Nu är det redan en stor och vacker tuva! Tuvrör, Calamagrostis 'Karl Foerster'.


Tuvrör, Calamagrostis 'Karl Foerster'
Översikt av bakgården. Träd och buskar börjar få blad och blommor, förruton spireorna som är bruna och torra... Blir väl att byta ut dem!


Paraplyalmen har gått över från blomning till bladsprickning.


Paraplyalm, Ulmus glabra 'Pendula'
Den är så vacker att fotografera underifrån. Och nu innan den har fått full storlek på blade så syns det vackra grenverket som går i sicksack.




Är så glad att jag bestämde mig att köpa detta träd förra våren! Sååå värt varenda cent! Att den som nyplanterad överlevde denna brutala vinter glädjer mig också.

Nu ser jag framemot en sommar fylld av lika varma och fina dagar som denna! 

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

1 kommentar:

♥Min Eden♥ sa...

Men ert norrhörn blir sååå snyggt! Va duktigt jobbat av er ni har ju kommit jätte långt! Krya på er där nu, så kan vi ta en kaffe vid tillfälle! Det är också möjligt att du laddar ner Teamviewer så kan jag ta fjärrkontakt till din dator om du fastnar i Photoshop träskets problem ;D


Du kan ladda ner det härifrån. www.teamviewer.com/sv Det funkar så att du anger ett användarnamn o ett password åt mig som programet ger dig. Då kan jag komma in på din dator. Det är helt safe! Vi använder det ofta på jobbet.
-nina-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen