onsdag 18 maj 2016

Våra uteplatser, del 2

Idag tänkte jag presentera uteplatsen som byggdes först här på gården. Den på baksidan av huset mot väst.

Pergolan med plasttak byggde vi redan första sommaren vi bodde i huset 2004 (eller var det andra sommaren, 2005?) Hit når solen runt 16-17 tiden på kvällen och håller sig kvar tills solen går ner.

Det är även här vi står och grillar...
Ibland har vi terassbordet här så att vi kan sitta och äta...

Men utemöbler till våra uteplatser är något vi har för lite av. Här under tak är ju faktist den optimala platsen ifall man vill ha något med dynor, för här blir de inte blöta när det regnar.

Bilden nedan är tagen förra våren, innan jag hade börjat ställa ut något. Lite tomt, jag vet.



Vi använder dörren här flitigt om sommaren.
Nedanför trappan brukar gasgrillen stå. dessutom är det perfekt att gå ut här utan skor när man ska till terassen, eller ifall man ska ropa in barnen från granngården en bit ifrån.

Något jag alltid velat ha är en hängmatta, men vi har inga stora träd på gården och jag har kännt att en ställning tar för mycket plats.
Min lösning var hänggungor!
Två hänggungor inskaffades sommaren 2015, och gissa om de blir använda??!!



Här hänger vi rätt ofta.
Riktigt varma dagar är det skönt att söka sig till skuggsidan och bara hänga i gungorna.
Självklart köpte vi två gungor, annars skulle det bli bråk!
Här kan jag svaja på med maken, bara sitta/ligga och snacka om allt mellan himmel och jord. Så avkopplande!
Men detta har även blivit en plats för barnen. Ibland är det jag eller maken som hänger här och myser med nån av barnen. Eller så är det barnen och deras kompisar...

Satte även upp lampor under taket. Riktigt mysig kvällsbelysning!
Under vintern när det är mörkt har vi haft timer på.
Först är de på en stund på morgonen, släcks när det blir ljust och tänds igen när det skymmer på källen. Sedan lyser de till typ 23-24 tiden på kvällen och är släckta under natten.


Det var en snabb presentation av bakgården och vår plats där vi gllar att hänga!
Förhoppningsvis ska vi någongång prioritera platsen mer och höja mysfaktorn. Mera möbler, mera växter!
Lite mera ombonat blir det nu med den nya stensatta gången och planteringen här i ändan av huset.
Minns ni inte vad jag sysslar med där för tillfället? eller har ni missat det? Nämen då är det bara att kolla gårdagens inlägg här.

Ännu har vi inte hängt ut hängstolarna. Kanske något vi borde hinna med ännu under maj månad...

För mer uteplatser och terassinspiration, kolla HÄR!
Alla är välkomna att länka om inlägg uteplatser! Då får vi en stor samling med inspiration!

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen