söndag 12 juni 2016

Blomning på bakgården...

En perenn som smugit sig in i min trädgård utan att jag vet hur, det är
Silverarv, Cerastium tomentosum.
Plötsligt en dag för två år sedan så fann jag en vacker vit blomma som slagit ut under den gula dagliljan. Nu har den brett ut sig mer och blommar med relativt många blommor. Den är lite annorlunda där den sticker ut med sina grå stjälkar och blad.


Silverarv, Cerastium tomentosum
Förra sommaren när jag hade öppen trädgård i augusti fick jag en liten gåva av en besökare som bor här nära. Det var en perenn från hennes trädgård. Det tog mig en tid innan jag kom på vilken det var, och själv visste hon inte. Detta var faktist något som aldrig funnits i min trädgård, en helt ny och obekant sort för mig.
Prickbräcka, Saxifraga rotundifolia
Den har runda blad med vågor i kanten, växten är rätt så låg, men när den blommar på våren (juni) så sträcker den upp långa stjälkar med små söta blommor i vitt med röda prickar.



Prickbräcka, Saxifraga rotundifolia
Strandiris, Iris sibirica 'Perrys blue'
Denna ljusblåa skönhet hade jag nyligen bilder på här, tagna innan stormen.
Nu ser de ut såhär efteråt! Hur fina som helst!



Mera blomning imorgon...

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen