onsdag 8 juni 2016

Jordärtskock-plantor

I den ena odlingslådan som jag flyttade på tidigare i vår (när det möblerades om i köksträdgården) hade jag tänkt ha kryddväxter och chiliplantor. Nåja, nu blev det inte riktigt så...

På hörnen har jag timjan (Thymus vulgaris, den övervintrar bäst här) och i etta bakhörnet blev det sparris. Har önskat mig sparris ett par år, men känt att jag inte har plats. I det andra hörnet planterade jag ner mina jordärtskockor som jag fått av en kollega tidigare i vår. De sträcker sig ut till mitten av lådans bakre del,

Först stod mina knölar några veckor i en papperspåse med lite mull i. Sedan hamnade de i en plåtlåda för att påsens botten brast... Plötsligt hade jag grönska i plåtlådan. Konstaterade att jag inte längre kan vänta på att kunna så frön och plantera i lådan som ännu håller en del av mina rabarberplantor. Mina jordärtskockor måste ner i jorden nu!


Eftersom knölarna legat i jord så har de skapat stora fina rötter och har redan blast pågång!
Det gör det också enkelt för mig att se vart jag planterat ner dom!



Intill sparrisen sådda jag vit blåklint och framför planterades några pluggar med slätbladig persilja.


Längst fram i mitten ska tre av mina chiliplantor få plats!
Chilisorten jag odlat är anpassad för frilandsodling, 'Piment d'Espelette'.


Så egentligen höll jag mig delvis till planen!

Att samsas med både sparris och jordärtskocka kan bli ett problem i framtiden, så senare när jag ska skörda mina knölar så tar jag upp alla, förvarar en del för matlagning och planterar tillbaka en del i en annan odlingslåda (som då förhoppningsvis inte längre har rabarber växandes där).

Det är utlovat riktigt ruskigt väder till torsdag, så det blir att vänta lite innan man tar ut för mycket av de förodlade plantorna. Redan idag är det rätt blåsigt, men ändå solsken och vackert väder.
Är ju själv helt okapabel att ens böja mig ner till lådorna nu som nyopererad, men jag får hjälp!

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen