fredag 3 juni 2016

Mackor och närodlat

Lyxen med närodlat, (när det är riktigt närodlat, som på egen gård) är att man kan gå ut och skörda vartefter man vill ha något.
Att stiga in i köksträdgården, se sig runt, välja, plocka, skölja och äta!

Eller när man saknar inspiration till matlagningen. Då går man först ut och kollar vad som finns att skördas, och därefter bestämmer hur middagen kommer se ut.


Jag har nästan skördat slut på första satsen spenat som såddes i mars. Plantorna är dessutom påväg att gå i blom.
Jag plockar några blad från var planta, kanske nyper ett par blad av snittselleri och avslutar med några dillvippor.

Just en sådan macka, när det är satt på rotsaksbröd, är så himla gott. Brukar ännu sätta på övre delen av brödet och ta med till fikapausen på jobbet. När man biter i smörgåsen så är det gröna lagret lika tjockt som brödskivan och man känner den härliga hinten av dill.

Det är så att det vattnas i munnen bara jag tänker på det!



Blir ett litet uppehåll nu med dessa mackor, mot min vilja... Måste vänta på att andra sådden med spenat ska bli lite större så att jag kan börja skörda den igen...


Men närodlat än såhär blir det inte.
Färskare får man leta efter!


Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

1 kommentar:

Isas Trädgård sa...

Inspirerande !!
Ser fantastiskt gott ut och jag har spenat i köksträdgården som kommer att hamna på en macka efter ditt inlägg !
Ha det så gott !
Kram/Isa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen