torsdag 30 juni 2016

Nya växter och hemgjorda stöd

Förra veckan åkte jag iväg till Vasa och hälsade på min vän Nina.
Dagen blev lika trevlig som alltid och vi snackade på så att timmarna bara flög iväg. Vi fikade, gick i trädgården, och snackade växter och livet.

Och på tal om växter... Så hade jag några i bakluckan när jag körde hem...

Den ena var en rejäl planta av denna mörka Akleja 'Black Barlow'.
Den är såååå snygg! Blev en perfekt höjd i mutterrabatten, som annars har lite skralt med försommarblomning.


Sibirisk akleja, Aquilegia vulgaris 'Black Barlow'

Hon grävde också upp två bitar av Lungört.
Det är en häftig växt som trivs bra i halvskugga-skugga, blommor tidigt med blå-rosa blommor och har bladen fulla av ljusa fläckar/prickar. De kan sprida ut sig och bli täta, så dessa planterade jag i kanten på båda sidorna om Astilbe i den nya skuggrabatten på norrhörnet.


Lungört

Har dreglat över Ninas Klätterstormhatt varje gång jag hälsat på.
Den är djup lila, nästan svartlila och blommorna ser ut som Darth Vader!
Vill ni se bilder på den så har jag ett inlägg HÄR från förra sommaren när jag och några trädgårdsvänner besökte Nina.
Och tänk, nu har jag också en!
Och det var ingen liten stickling jag fick, nej, det var en rejält spadtag!


Jag och mannen bockade till en stomme till stödet klätterstormhatten skulle få. Vi kapade och bockade kransarna som skulle stabilisera stommen och ge växten lite mer att ta tag i när den ska slingra sig upp.

Blev en riktig trevlig höjd där i början av rabatten, nästan som en port till den nya stengången.
Känner mig nöjd!

Benen/stommen är bockat av två 4 meter långa armeringsjärn av grovleken 6 mm.
Sedan har det gått åt 88 cm + 92 cm + 100 cm + 100 cm för "kransarna".
Så nästan 12 m armering har gått åt till denna.
Höjden blev 2 m, men sen är den nertryckt ca 30 cm skulle jag gissa.


Klätterstormhatt och home made klätterstöd av armering

Nästa stöd ska svetsas ihop, bara vi hinner till det. Jag har aldrig svetsat själv, det är maken en hejjare på, så han har äran att göra det.

Ritningen nedan är alltså på ett växtstöd för hallon och björnbär.
Titta inte så noga, jag har snabbskissat (på frihand utan att mäta något) på en liten pappersbit för att maken skulle se vad jag vill ha.
Måtten uppskattades när jag skissade och ändrades på lite efter att jag mätt min odlingslåda där den ska stå.


Delarna ringde jag och måttbeställde från Bautas byggcenter en morgon och hämtade upp dem hastigt  en halvtimme senare innan jobbet. Så nu känns det bra när stödet för klätterstormhatten är på plats och de bitarna till det andra stödet ligger och väntar på att D ska ha tid att svetsa ihop dem.


Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar
Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

1 kommentar:

Meta sa...

Armeringsjärn och nät är bra till mycket. det finns en hel del här och mer ska det bli.Växterna verkar må bra i dom också kanske för att de får luft mellan grenarna.Det är ju så bra när man kan göra det som man vill och inte alltid vara beroende av vad som tillverkats.
Ha det gott
kram Meta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen