torsdag 9 juni 2016

Stormen Salomon

Vilket oväder vi har!
4-5 grader plus och vindar på 22 m/sek och vindbyar på upp till 30 m/sek!
Snacka om kaos i trädgården!

Själv kunde jag inte sova!
Har ju svårt att sova efter operationen, och med ljudet från den hårda stormen så blev det inte enklare precis. Var upp ett par gånger och tittade ut genom fönstren, gick tillbaka till sängen, slumrade, vaknade, slumrade, vaknade, funderade och oroade mig över trädgården. Speciellt orolig över två av träden som sorkarna ätit rötter på, eftersom jag vet hur löst de står...
Steg upp kl.7 och ännu sålänge barnen låg och sov gick jag ut med kameran. Vinterjackan hade jag på, men det var pinande kallt!

Som tur börjar det lugna ner sig lite nu, men ännu är det  inte över.
Fiberduken var inte tillräckligt bra fäst i köksträdgården, så två av odlingslådorna blev blåttade under stormen. Luftlöken är som en trasa och tagetes lika så...


I "projekt norrhörnet" där jag jobbade på hårt innan operationen för att hinna klart var det vilt! Växterna där är ju inte alls rotade ännu och inte heller vana vid detta hårda väder. Man riktigt såg hur det slet i bladen och spetsmössorna såg ut som om något gått rakt över dem!


Här kommer en film från min trädgård där stormen salomon härjar på!


Känns ju ändå som att skadorna inte var så förödande hos oss. Det finns de som har det värre!
Vet att massor av träd har gett vika, studsmattor har flugit, båtar i hamnen som guppar ihop...

Hoppas ni och era trädgårdar också kom lindrigt undan!

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

2 kommentarer:

♥Min Eden♥ sa...

Ja nu får väl Salomon ändå ge med sig! Här har jag Ungersk syrernerna invid grannen som håller på att släppa taget och vinka mot grannen... Rosen bågen med hängrönnarna lutar farligt också. Många Riddarsporrar har vikit sig, pionbuskar som ligger längs marken... Äh! Som om vintern inte gjort tillräckligt mycket skada eller hur? Vi får dra upp snoro :D

Marias Memoarer sa...

Verkligen synd med allas trädgårdar just nu, att stormen ska behöva slå till precis nu liksom. Det ligger fullt av syrenblommor på marken här nu, men det mesta hölls ändå kvar i trädet :) Däremot var det lite spännande på ett bra sätt att jobba nattskift under stormen, man höll sig vaken lite bättre än vid lugnt väder iaf ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen