söndag 19 juni 2016

Trädgårdsakuten

De två senaste veckorna har varit en riktig utmaning!

Jag är van att så gott som dagligen pyssla på i trädgården. Det kan vara allt från att dra ett par ogräs här och där och gå runt med kameran, eller att halvt gräva upp rabatterna och plantera nytt/möblera om.

Innan operationen försökte jag hinna med så mycket som möjligt av det viktigaste, som att anlägga klart stenarna på projektet i norrhörnet, få jord i den nya rabatten där och få ner plantorna dit som jag köpt/grävt upp. Köksträdgården var också en stor prioritet. Grönsakerna behöver tid och passar inte heller att så för sent på säsongen, så det ville jag få gjort.

Mycket lämnade ogjort i resten av trädgården, och hann inte så alla frön och plantera ut allt i köksträdgården heller. Sommarblommorna och kryddväxterna lämnade kvar i påsarna och ogräset frodades...


Upptäckte också att buskarna jag tänkt gräva upp var i liv. De började helt om från roten, men efter operationen kunde jag inte böja mig ner för att klippa bort alla torra och bruna grenar.

Tidigare idag chattade jag med min väninna/bloggsyster/trädgårdsmusketör Nina.
Frågade henne om hon kunde komma och hjälpa mig att få ner några perenner som ska planteras längre in i blomrabatterna, dit jag inte kan böja mig. Hon nappade på direkt!

En stund senare så satt hon här och planterade växter, rensade ogräs, lyfte stenar, bar på jordsäckar, klippte ner mina buskar och så mycket mycket mer! En riktig vän i nöden! Nästa gång hon behöver trädgårdsakuten, då är det jag som ställer upp!



Entrérabatten är riktigt tom och full av ogräs.
(De gula hinkarna har maken sågat bottnen av så att vi kunde plantera ner mina nya gräs. två plantor av Calamagrostis 'Karl Foerster', en sort jag har sedan tidigare. De planterades på bakgården men kom inte med på bild..)


Hon planterade ner min kinesiska pion ('Original pink') och grävde upp en del av min Hosta 'Golden tiara'. Jag delade hostan i tre delar. En del planterades på andra sidan dammen för att få lika växt på båda sidorna, en hade jag lovat min mor och en gav jag till Nina.


Hon kröp runt, mellan och bakom mina buskar och perenner för att rensa mitt ogräs (själv satt jag och rensade i kanten där jag når). Nu har jag också fått ner två nya Dagliljor här efter att vintern tog den ena av 'Little Missy' (har tre stackare kvar som är rätt klena). De nya var sorten 'Summer Wine', även den i lila, men lite annan nyans.


Längst bak har vintern tagit mina vita rudbeckior. Grävde även upp den stora Plymspirean, den frösår sig rikligt och dessutom var den gles och ful iår.

Det blev ett stort tomrum här nu. Det ska jag fylla med Provinsrosen 'Marvielle' som jag fick tidigare i veckan och tre plantor av rödbladig alunrot 'Purple palace'.



Ett steg längre fram planterade jag ner ett par Stäppsalvia 'Caradonna' som komplettering då några av mina befintliga plantor var så små.


På andra sidan terassen hade jag ett till problem som vi tog hand om.
Mitt gräs, (Vitstrimmigt jättegröe) Glyceria maxima variegata, var planterat utan rotspärr och hade börjat sprida sig in till en närliggande alunrot. Vi plockade bort stenarna, lyfte på duken, grävde upp gräset, drog bort alla rötter som växt utanför sin egen zon och satte ner gamla plastkrukor utan botten. Sedan planterade vi tillbaka gräsen som nu står som två skillda tuvor i egna krukor. Stenarna ska jag plocka tillbaka ännu..



Stenpartiet var fullt av ogräs, speciellt åkerfräken och våtarv. Vi rensade upp och så planterades pionen 'Raspberry Sundae' som jag köpte från jobbet tidigare i vår. Min kinesiska pion 'Fat Concubine' som blommade så vackert förra året är numera bara ett minne.. Hit behöver jag hitta på något ännu... Det är så tomt efter att båda stora mattnävorna och två klockvippor av sorten 'Golden Zebra' dött bort i vinter.

Min nya pion 'Raspberry sundae'
Fyra timmar höll vi på, var in och äta en gång då maken fixat lunch, och sen ut tillbaka.
Att kontakta Trädgårdsakuten Nina var det bästa jag har gjort på länge!
Vi fick så mycket uträttat, så många perenner, buskar och gräs som blev planterade och så roligt vi hade!
Mycket roligare att pyssla i trädgården när man har sällskap av likasinnade!

Tack igen Nina för att du ryckte ut och hjälpte en vän i trädgårdsnöd!


Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar
Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

1 kommentar:

♥Min Eden♥ sa...

Jamen visst var det roligt, tack för en super trevligt dag! Mera sådant <3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen