måndag 24 oktober 2016

Alvas rum: Bygga kuber

Nu ska ni få se ett klipp som jag filmade när kuberna till Alvas rum byggdes.

Jag har planerat tre kuber som ska fungera som hyllor på väggen, för hennes böcker mm. Och en större kub med lock som står på hjul och är lätt att flytta för barnen. I den blir det ett bra ställe att sätta alla gosedjur.

Väggkubernas mått:
För en kub som har höjd och bredd 35,6cm och ett djup på 23cm av 16mm tjock mdf skiva.
4 sidor: 34cm x 23cm
1 botten: 35,6cm x 35,6cm

Sängbord på hjul:
Kub på 41,6 cm höjd, bredd och längd + hjulens höjd. Räknat med mdf skiva som är 16mm tjock.
4 sidor: 40cm x 40cm
1 botten: 38,4cm x 38,4cm
1 lock: 41,6cm x 41,6cm
fyra ribbor till locket: 2 st ca 37,5cm och 2 st ca 36cm.
4 hjul

Jag måttbeställer mina skivor, då får man mycket snyggare kanter!



Igår fick jag äntligen klart det sista på dem så att vi fick flytta in dem i hennes rum
(förrutom att vi har en "väggkub" som inte är ihopsatt ännu, den kommer längs ner på väggen sen).
Man såg på henne att det var en spännande stund. Detta gjordes just innan hon skulle isäng, inte den bästa tiden, men jag ville få klart så att jag fick ett avslut på filmen jag gjort. Hon var jättenöjd och visade plötsligt ett större intresse för böckerna än hon annars gjort senaste tiden.

Vi har skruvat upp dem med 6 skruvar (som nr 6 på en tärning). Ska dutta lite färg på skruvhuvudet så att det smälter in.




Det är så givande att se hur barnen uppskattar något som man satt sin tid och energi på!

Här kommer filmen!


Hoppas ni gilla den!
Ser ni inte klippet? Klicka här för att se det på youtube.

Vill ni se alla delar av Alvas nya rum så hittar ni del 1, del 2 och del 3 här.
Alex rum börjar också ha in de sista detaljerna, men det får ni kanske se en annan gång.

Hej så länge!

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen