lördag 29 oktober 2016

En dag i trädgården

Vilken lördag vi haft!
Helt underbart väder, även om det bara var strax över 4 grader varmt. Njöt till 100% under de 6 timmarna jag spenderade i trädgården idag.
Ja, ni hörde rätt, 6 timmar, men jag var in och åt lunch emellan.


Vi bor ganska nära Sundsundfjärden, åtminstone fågelvägen, och fåglar är något som finns där (Många fågelskådare brukar besöka fjärden). Under tiden jag var i trädgården flög flera plogar med svanar över gården. Kändes som ett tecken, ett tecken på att vintern är påväg!
Fick dem inte på bild, eftersom jag aldrig hann fokusera om inställningarna på kameran innan de passerat... Men en vacker himmel fick jag.


Har skördat ganska mycket idag, en del odlingslådor har jag slutskördat och rensat ur. Men har en del grönsaker pågång ännu, så för mig är inte odlingssäsongen över.
Jag plockade in allt sallad som fanns kvar, några rädisor och en hel del persilja, oregano och snittseller.
Måste säga att det kändes lite som sommar när vi skulle äta lunch och hade nyskördad sallad med skivad rädisa på som tillbehör... Dessutom var de saftiga och milda, supergott! kommer absolut att så rädisor nästa år i augusti också.



Jag fortsatte dona på i trädgården och när jag skulle börja sätta ner blomlökarna var det redan skymt.


Jag brukar fotografera platsen med förpackningen för att till våren minnas var jag satt ner vad.



Här på norrhörnet satte jag Allium Elegant mix, Allium sphaerocephalon, Crocus 'Prince Claus', Galanthus 'Woronowii' och Fritillaria (mix).

Det är ganska skuggigt här, så det ska bli intressant att se hur det blir, och ifall det fördröjer starten och blomningstiden på lökarna.


Det var riktigt mörkt innan jag var klar!
Nu är det endast en påse oplanterad, och det är lila krokusar.

Här hittar du inlägget om alla lökar som jag sätter denna höst.

Nu ska ni minnas att ställa om klockorna. Jag hoppas min telefon alarmerar mig rätt tid imorgon, för jag börjar jobba kl.6.30...

Gonatt!

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen