onsdag 5 oktober 2016

Frostnatt

Inatt hade vi - 4,5 grader.
Det var otroligt vackert när solen gick upp och lyste upp frosten i trädgården. 

Det fanns så mycket vackert att fotografera!
Här ska ni få se en del av bilderna.




Gräset var helt gråvitt av frost. Frosten gjorde att varje grässtrå var 2-3 gånger bredare än normalt. fanstastiskt vackert!




Bakgården i frostig soluppgång.
Man kan ju bara inte låta bli att gå ut med kameran när naturen bjuder på något så fint!




Självklart finns det nackdelar med dessa frostnätter som kryper flera grader ner under noll sträcket.
Frostkänsliga växter blir riktigt fula!

En av dessa är Bronsrodgersian!
Deras blad blir bruna och hängiga när det blir kallt. Samma risk finns på våren ifall de kommit igång tidigt och en sen nattfrost överraskar.



Intill rodgersian står den vackra höstsilveraxen 'Brunette', (okej, den är inte så vacker nu mera)...
Jag har väntat på att få se den blomma, men den senaste tiden tycks den ha stått och stampat på stället. Tillväxten och knopputvecklingen såg ut att ha stannat av. Nu är den frusen.
När jag kom hem från jobbet kikade jag till den, visst hade det gått som jag förutspådde, när stjälken tinade upp på dagen så kroknade toppen.

Fick inte se den blomma iår, men jag har ändå haft glädjen att se dess vackra bladverk under hela sommaren och hösten!




Det var väldigt kallt om fingrarna att gå runt med kameran, men det är en speciell känslan när man hör ljudet under skorna då man går i det frusna och hårda gräset.

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

1 kommentar:

♥Min Eden♥ sa...

OJ va grannt!! Det är så otroligt vackert med den första frosten... sorgligt men vackert!! Ha det, så syyyns vi :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen